2007-09-11, 12:31
Medlem
gipzys avatar
vet inte om den passar här, kanske inte, men då får mod flytta.
Men, har tänkt ett litet tag nu på en sak, vad gör ett gift till ett gift?
Alltså att ett ämne klassas som gift, och varför vissa andra ämnen som har hög dödlighet vid rätt låga doser inte klassas som gift?
Och jag ber om ursäkt ifall frågan är jätte dum, men lite intressant är det endå?
Citera
2007-09-11, 12:54
Medlem
heyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gipzy
Alltså att ett ämne klassas som gift, och varför vissa andra ämnen som har hög dödlighet vid rätt låga doser inte klassas som gift?
Och jag ber om ursäkt ifall frågan är jätte dum, men lite intressant är det endå?

Jag tror att ett gift måste orsaka direkta skador på kroppen vid intag oavsett om det är vid låga eller höga doser, vi tar ett exempel, Råttgift, det behövs absolut inte mycket alls för att vara dödligt och om man ändå överlever så blir det oftast med bestående skador så som förlorad talförmåga, man kan bli blind, förståndshandikappad osv, råttgift attackerar hjärnan direkt och orsakar hjärnblödningar.
Citera
2007-09-11, 13:11
Medlem
gipzys avatar
okey, men tex. en drog, en potent drog som är aktiv vid mycket mycket små doser, inte lsd då vilket inte ska vara fysiskt skadligt, men någon annan mycket potent drog, dom kan ju vara dödliga vid mycket små doser också, men räknas inte som gift? amfetamin tex. är ju skadligt även i små doser, om än inte i jämnförelse med råttgift men fortfarande skadligt?
Citera
2007-09-11, 13:23
Medlem
heyys avatar
Citat:
okey, men tex. en drog, en potent drog som är aktiv vid mycket mycket små doser, inte lsd då vilket inte ska vara fysiskt skadligt, men någon annan mycket potent drog, dom kan ju vara dödliga vid mycket små doser också, men räknas inte som gift? amfetamin tex. är ju skadligt även i små doser, om än inte i jämnförelse med råttgift men fortfarande skadligt?

Amfetamin ger inga direkta skador på kroppen på kort sikt, utan det ska man räkna på lång sikt, alltså kontinuerligt regelbundet bruk så kan kroppen bli sliten fortare än den ska, jag skulle mer klassa drogen/läkemedlet som hälsovådligt än ett gift.
Citera
2007-09-11, 14:11
Gifter är de ämnen som är märkta med en döskalle. Om man går efter R-frasernas klassificering, så skiljer man på farliga ämnen, giftiga ämnen och mycket giftiga ämnen.

Farliga ämnen är märkta med ett kryss, o är farliga vid t.ex inandning, hudkontakt o förtäring. De är oftast dödliga i doser över 1 g.

Giftiga ämnen är dödliga i doser om 200-1000 mg.

Mycket giftiga ämnen är dödliga i doser under 200 mg.

Siffrorna är ungefärliga, jag vet inte om det finns någon sådan indelning, men de gifter jag har studerat så ligger det runt de siffrorna.
Citera
2007-09-11, 17:33
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Gifter är de ämnen som är märkta med en döskalle. Om man går efter R-frasernas klassificering, så skiljer man på farliga ämnen, giftiga ämnen och mycket giftiga ämnen.

Farliga ämnen är märkta med ett kryss, o är farliga vid t.ex inandning, hudkontakt o förtäring. De är oftast dödliga i doser över 1 g.

Giftiga ämnen är dödliga i doser om 200-1000 mg.

Mycket giftiga ämnen är dödliga i doser under 200 mg.

Siffrorna är ungefärliga, jag vet inte om det finns någon sådan indelning, men de gifter jag har studerat så ligger det runt de siffrorna.

Kan ge exempel på några sådana gifter? Och vad är märkningen för "mycket giftiga ämnen"?

Här är förresten wikipedias artikel om gift:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gift
Citera
2007-09-11, 17:52
Bannlyst
här är en trevlig länk med olika kemikaliebeteckningar
http://www.kemi.se/templates/Page____2964.aspx

länk till klassificeringslistan
http://www.kemi.se/templates/Page____4396.aspx
Citera
2007-09-11, 19:26
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Kan ge exempel på några sådana gifter? Och vad är märkningen för "mycket giftiga ämnen"?
Ja, farliga ämnen kan vara t.ex kopparsulfat, etylenglykol & bly.

Giftiga ämnen är t.ex kvicksilverklorid, silvernitrat & kadmium.

Mycket giftiga ämnen är t.ex nikotin, kaliumcyanid & tallium.

Märkningen för mycket giftiga ämnen är en döskalle plus text. Annars i professionella sammanhang betecknas farliga (hälsoskadliga) ämnen med X, giftiga ämnen med T och mycket giftiga ämnen med Tx.
Citera
2007-09-11, 19:44
Medlem
svenkarlssons avatar
Visste inte om man fick kopiera texter direkt av ne.se och publicera här, med tanke på copyrighten osv. Tog en en bild och laddade upp istället

Nationalencyklopedins definition av gift:
http://tinyurl.com/3xyclp
Citera
2008-03-13, 16:31
Medlem
Crinells avatar
Citat:
Gift är gift för att det är giftigt
Citera
2008-03-13, 19:42
Medlem
yordonyxs avatar
Botox är en renad form av botulinumbakteriens toxin, ett av världens starkaste gift. En storvuxen människa dör på 2-3 µg gift och hela jordens befolkning med 12 kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in