• 1
  • 2
2006-07-27, 21:23
Medlem
Jag köte för ett par veckor på mig ett mindre antal så kallade energigeler som jag inmundigar i samband med längre löptävlingar.
Dessa innehåller, utöver maltodextros och annat jox, även aminosyror, närmare bestämt Valin (Val), Leucin (Leu) samt Isoleucin (Ile). De 17 andra aminosyror som är populära i våra kroppar struntas det blankt i.

Min fråga är nu enkel: Varför är det just dessa aminosyror som fått plats i gelen?

De är essensiella, det köper jag, men det är en egenskap de delar med fem andra aminosyror som man inte ser röken av i gelen, så det resonemanget faller så smått.
Förpackningen stoltserar med att gelen ska "hindra muskelnedbrytning". Är det däri svaret står att finna?

Det som gör mig mest nyfiken är att man har valt att peta in tre så likartade (ganska små och opolära) aminosyror i gelen. Vilken funktion fyller de i kroppen och varför?

Biokemi kan, i motsats till vad man ofta luras att tro, vara intressant!
Citera
2006-07-27, 21:36
Medlem
evolutes avatar
Dessa tre är dessutom alifatiska aminosyror. De innehåller således bara kol och väte.

Ingen aning om vad det skulle betyda. Jag fortsätter mina efterforskningar.
Citera
2006-07-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Dessa tre är dessutom alifatiska aminosyror. De innehåller således bara kol och väte.

Ingen aning om vad det skulle betyda. Jag fortsätter mina efterforskningar.
Tell me something I don't know, sugar!

Men tack för att du engagerar dig. Mitt wiki-letande har ännu inte givit något resultat.

Edit: Dessutom har du fel. De innehåller minsann varsitt kväve och två syren också.
Sidokedjorna däremot...
(totalt onödig anmärkning, jag vet, men det är kul att påpeka när du väl gör småmissar)
Citera
2006-07-27, 21:44
Medlem
evolutes avatar
Det här kanske är lösningen:

Branched chain amino acids

Amino acids are the building blocks of protein – the body breaks consumed protein into these in the stomach and intestines. There are three branched chain amino acids (BCAAs); each has numerous benefits on various biological processes in the body. Unlike other amino acids, BCAAs are metabolised in the muscle. Some claim that BCAAs have an anabolic/anti-catabolic effect on the muscle (build muscle/work against muscle breakdown). For more information on this visit the articles on each of the specific aminos: leucine, isoleucine, and valine.

Who's da man?!

EDIT: Your wiki-skills are pathetic and no match for my dragon style wikisearching: http://en.wikipedia.org/wiki/Bodybuilding_supplement
Citera
2006-07-27, 21:45
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Tell me something I don't know, sugar!

Men tack för att du engagerar dig. Mitt wiki-letande har ännu inte givit något resultat.

Edit: Dessutom har du fel. De innehåller minsann varsitt kväve och två syren också.
Sidokedjorna däremot...
(totalt onödig anmärkning, jag vet, men det är kul att påpeka när du väl gör småmissar)

Jag menade att proteinsidkedjan bara innehåller syre och kol.
Citera
2006-07-27, 21:48
Medlem
Citat:
Det här kanske är lösningen:

Branched chain amino acids

Amino acids are the building blocks of protein – the body breaks consumed protein into these in the stomach and intestines. There are three branched chain amino acids (BCAAs); each has numerous benefits on various biological processes in the body. Unlike other amino acids, BCAAs are metabolised in the muscle. Some claim that BCAAs have an anabolic/anti-catabolic effect on the muscle (build muscle/work against muscle breakdown). For more information on this visit the articles on each of the specific aminos: leucine, isoleucine, and valine.

Who's da man?!
Yo tha man!

Jag hittade följande på gel-producentens hemsida (där man kanske borde ha börjat med att leta...) "Valine, leucine, and isoleucine in particular are important for athletes as these are burnt in the muscles provided our body has to provide energy from protein."

Följdfrågan blir då varför dessa håller hus i musklerna, och varför de förbränns fortast.
Citera
2006-07-27, 21:50
Medlem
Citat:
Jag menade att proteinsidkedjan bara innehåller syre och kol.
Vad är en proteinsidkedja? Och varför skulle den bara innehålla syre och kol? Jag skulle gärna vilja se den kedjan... Moahahaha! Nu är du inte på din mammas gata längre, va.
Citera
2006-07-27, 21:50
Medlem
evolutes avatar
Let me drop some swedish science också:

Karlsson HKR, Nilsson P-A, Nilsson J, Chibalin AV, Zierath JR & Blomstrand E (2004). Branched-chain amino acids increase p70s6k phosphorylation in human skeletal muscle after resistance exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab 287: E1-E7.

Blomstrand E, Hassmén P, Ek S, Ekblom B & Newsholme EA (1997). Influence of ingesting a solution of branched-chain amino acids on perceived exertion during exercise. Acta Physiol Scand 159: 41-49.

Newsholme EA & Blomstrand E (2006). Branched-chain amino acids and central fatigue. J Nutr 136: 274S-276S.

Blomstrand E, Eliasson J, Karlsson HKR & Köhncke R (2006). Branched-chain amino acids activate key enzymes in protein synthesis after physical exercise. J Nutr 136: 269S-273S.

osv.

Hade jag varit på jobbet kunde jag sökt lite mer professionellt.
Citera
2006-07-27, 21:51
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Vad är en proteinsidkedja? Och varför skulle den bara innehålla syre och kol? Jag skulle gärna vilja se den kedjan... Moahahaha! Nu är du inte på din mammas gata längre, va.

Proteinsidkedja är min svenska översättning av "protein side chain" vilket jag läste på en hemsida.

http://www.russell.embl-heidelberg.d...aliphatic.html

http://www.russell.embl-heidelberg.de/aas/
Citera
2006-07-27, 21:56
Medlem
Citat:
Proteinsidkedja är min svenska översättning av "protein side chain" vilket jag läste på en hemsida.

http://www.russell.embl-heidelberg.d...aliphatic.html

http://www.russell.embl-heidelberg.de/aas/
I hear ya'!
Jag tycker dock att det används lite konstigt. Varför prata om proteinsidokedjor för lösa aminosyror?

Tack för dina phat references, de kommer jag kanske att ha, ehrm, nytta av.
Citera
2006-07-27, 21:59
Medlem
evolutes avatar
Citat:
I hear ya'!
Jag tycker dock att det används lite konstigt. Varför prata om proteinsidokedjor för lösa aminosyror?

Tack för dina phat references, de kommer jag kanske att ha, ehrm, nytta av.

Tänk om något år när dina orienterande kompisar ställer sig samma fråga. Vill du då svara: "Öh.. det har något att göra med förgrenade aminosyror som gillar å va i muskeln" eller vill du knäcka dem med en halvtimmeslång teknisk svada som gör dem övertygade om att du är en allvetande biokemisk sexgud?

Alltså, läs artiklarna!

EDIT: Nu måste jag titta på den extremt upp-pumpade Baldwin i NYPD Blue - där har du en man som tagit sina amonisyror.
Citera
2006-07-27, 22:04
Medlem
Citat:
Tänk om något år när dina orienterande kompisar ställer sig samma fråga. Vill du då svara: "Öh.. det har något att göra med förgrenade aminosyror som gillar å va i muskeln" eller vill du knäcka dem med en halvtimmeslång teknisk svada som gör dem övertygade om att du är en allvetande biokemisk sexgud?

Alltså, läs artiklarna!
I motsats till hur jag först trodde att jag skulle bete mig så googlade jag faktiskt lite efter några av artiklarna (Hur gör jag för att få fatt i mer än abstracts?).

Titta va' ja' hitta!
Citat:
Ursprungligen postat av Eva Blomstrand and Bengt Saltin
The results suggest that BCAA have a protein-sparing effect during the recovery after exercise, either that protein synthesis has been stimulated and/or protein degradation has decreased, but the data during exercise are too variable to make any conclusions about the effects during exercise. The effect in the recovery period does not seem to be mediated by insulin.

Intressant värre! Dessutom verkar herr Bengt ha tagit sitt efternamn efter ett kex, bara en sån sak!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in