• 1
  • 2
2005-05-02, 13:55
Bannlyst
Det är så att jag skall hålla ett mindre föredrag om dödstraff i ämnet FS. Så jag skulle behöva lite tips på upplägg, inledning samt vilka kopplingar man kan göra till olika filosofer.
Citera
2005-05-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezziq
Det är så att jag skall hålla ett mindre föredrag om dödstraff i ämnet FS. Så jag skulle behöva lite tips på upplägg, inledning samt vilka kopplingar man kan göra till olika filosofer.

Du absolut måste läsa en bok som heter DÖDSSTRAFF - MORD I LAGENS NAMN. Den är publicerad av Amnesty International och måste finnas i biblioteket. Den öppnade mina ögon, oavsett om du är för eller emot dödsstraff, så måste du acceptera faktumet att Amnesty International inte är lögnare!
Citera
2005-05-02, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nite_owl247
Du absolut måste läsa en bok som heter DÖDSSTRAFF - MORD I LAGENS NAMN. Den är publicerad av Amnesty International och måste finnas i biblioteket. Den öppnade mina ögon, oavsett om du är för eller emot dödsstraff, så måste du acceptera faktumet att Amnesty International inte är lögnare!

ok, men kan du göra kopplingar till vad olika filosofer tycker i frågan.
Citera
2005-05-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezziq
ok, men kan du göra kopplingar till vad olika filosofer tycker i frågan.

Jag vet inte vad filosofer tycker om frågan - har själv läst boken och ej filosofer utan själva filosofin bakom dödsstraff. Om du syftar på filosofer som Sartre eller Nietszche så är det något man bara själv kan klura på... Har ingen aning. Ingen av dem uttalade sig rakt på sak om saken...
Citera
2005-05-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nite_owl247

man kan trixa en hel del med sanningar också...
nåja, du borde kankse rita upp en tidslinje för hur man har sett på dödsstraffet genom tiderna och vilka brott som ledde till döden. I sverige på medeltiden var det till exempel dödsstraff på stöld medans det bara var böter på mord.
Du bör presentera fördelar och nackdelar med dödsstraffet (som du själv ser det)
eftersom det är filosofi kan du ju vara ganska svävande
Citera
2005-05-02, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
man kan trixa en hel del med sanningar också...
nåja, du borde kankse rita upp en tidslinje för hur man har sett på dödsstraffet genom tiderna och vilka brott som ledde till döden. I sverige på medeltiden var det till exempel dödsstraff på stöld medans det bara var böter på mord.
Du bör presentera fördelar och nackdelar med dödsstraffet (som du själv ser det)
eftersom det är filosofi kan du ju vara ganska svävande

då har jag en liten grund att står på..
Citera
2005-05-02, 16:07
Medlem
Nej, det är inte filosofi. All fakta finns framlagd, inom dess alla perspektiv. Man kan inte undgå faktum att för varje anledning det finns för att avrätta borttslingar så finns det tio andra anledningar att inte göra det...
Citera
2005-05-02, 20:37
Medlem
Dödstraff avskräcker, rensar och skapar rättvisa.
Du kan ju snacka lite om vad begreppet skapa rättvisa innebär, det är ett samhällsfenomen.
Citera
2005-05-02, 21:44
Medlem
Det är faktiskt bevisat att dödsstraff inte minskar mängden brott.
Citera
2005-05-03, 00:47
Bannlyst
har ju hänt att oskyldiga blivit dömda till döden vilket är helt galet!
tycker att livst tid är bättre.. om det inte rör sig om nått mycket mycket alvarligt brott..
Citera
2005-05-03, 14:24
Medlem
Absolut! De som är för dödsstraff vet egentligen inte vad de snackar om.
Citera
2005-05-03, 20:47
Awaiting Email Confirmation
fletchers avatar
En viktig sak för mig iallafall (och kanske en liten vinkling på ditt föredrag) är inte huruvida personer förtjänar dödsstraff eller inte, utan att staten inte ska ha rätten att straffa människor med döden. Där går liksom gränsen för en bra stats befogenheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in