2007-09-14, 21:38
Medlem
JemyMs avatar
Kärleken är tålig och mild,
kärleken avundas inte,
den skryter inte,
den är inte uppblåst,
den uppför sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tillräknar inte det onda.
Den gläder sig inte över orättfärdigheten
men har sin glädje i sanningen.
Den fördrar allting,
den tror allting,
den hoppas allting,
den uthärdar allting.
Kärleken upphör aldrig.
Men profetiorna skall upphöra
och tungomålstalen skall tystna
och kunskapen skall förgå.
Ty vi förstår till en del
och profeterar till en del,
men när det fullkomliga kommer,
skall det förgå som är till en del.

- Klippt ur 1 Korinterbrevet 13

Vad som följer här är utklipp och citat tagna ur de fyra evangelierna och apostlargärningarna. Innehållet jag presenter finns i varje bibel.

Jesus och klassystemet
Man skulle kunna tro att Jesus ägnade mycket tid med att bekämpa det orättvisa klassamhället i den tid han levde i. Han var ju trots allt guds son, människornas gåva ifrån gud, som skulle vägleda dem rätt. Men var finns hans budskap om människors lika värde? Jesus ägnar mycket tid med att berätta hur människor från olika klasser skall sköta sig men han kritiserar aldrig diskrimineringen av fattiga eller av slavar. Tvärtom. Jesus säger att rollerna blir annorlunda i himmelriket, man skall finna sig i sin status och inte hota heirarkin. Effekten av mycket av hans lära bygger just på att hålla den som ligger liggande. Måste det vara så?

Johannes 13:16 "Amen, amen säger jag er: Tjänaren är inte förmer än sin herre, och budbäraren är inte förmer än den som har sänt honom."

Lukas 12:45-48 "Men om tjänaren skulle säga i sitt hjärta: Min herre kommer inte så snart, och han börjar slå tjänarna och tjänarinnorna och äta och dricka sig redlöst berusad, då skall den tjänarens herre komma en dag han inte väntar det och i en stund han inte anar det, och han skall hugga honom i stycken och låta honom få sin plats bland de trolösa. Den tjänare som vet sin herres vilja men ingenting ställer i ordning och inte handlar efter hans vilja, han skall piskas med många rapp."

Efter sin liknelse i Lukas 19:11-27 kommer Jesus med sensmoralen "Var och en som har skall få, men den som inget har, från honom skall tas också det han har", detta kommer efter att en tjänare kallat sin herre för orättvis. Tjänaren fråntas sina pengar och straffas sedan.

När Jesus konfronteras över sina åsikter i Markus 14:3-7 går det så här:
"När Jesus var i Betania och låg till bords i Simon den spetälskes hus, kom en kvinna som hade en alabasterflaska med dyrbar äkta nardusolja. Hon bröt upp flaskan och hällde ut oljan över hans huvud. Några blev upprörda och sade: "Varför detta slöseri med oljan! Den hade man kunnat sälja för mer än tre hundra denarer och ge åt de fattiga." Och de grälade på henne. Men Jesus sade: "Låt henne vara! Varför oroar ni henne? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och när ni vill kan ni göra gott mot dem, men mig har ni inte alltid." Jesus har rätt i att vi inte har honom alltid, men vad ger det honom rätt att för stunden räkna sig viktigare än att hjälpa de fattiga?

Rasism
Jesus är messias, den smörjde, judarnas konung. Att judarna är de utvalda, herrefolket, och att Jesus ser sig själv som deras ledare framgår tydligt.

Smaka på följande passage några gånger. Vem skulle neka att hjälpa ett sjukt barn fram till dess att barnets mor underkastar sig ditt folk?
Matteus 15:22-28 "Då kom en kanaaneisk kvinna från dessa trakter och ropade: "Herre, Davids Son, förbarma dig över mig! Min dotter är svårt besatt." Men han svarade henne inte med ett ord. Hans lärjungar gick då fram och bad honom: "Skicka i väg henne! Hon följer ju efter oss och ropar." Han svarade: "Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus." Men hon kom och föll ner för honom och sade: "Herre, hjälp mig!" Han svarade: "Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna." Hon sade: "Jo, Herre, också hundarna äter smulorna som faller från deras herrars bord." Då svarade Jesus henne: "Kvinna, din tro är stor. Det skall bli som du vill." Och från det ögonblicket var hennes dotter botad." Jesus läker barnet till slut, efter att benämnt mamman och det sjuka barnet för "hundar". Skulle vi nekat ett ickesvenskt barn läkarvård på samma sätt idag?

Vi hör ofta om den "barmhärtige samariten", men Jesus egna attityd mot samariter eller ickejudar framkommer tydligt här:
Matteus 10:5,6 "Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: "Gå inte in på hedningarnas område eller in i någon samaritisk stad. Gå i stället till de förlorade fåren av Israels hus." Det är anmärkningsvärt att den ofta citerade berättelsen om den barmhärtige samariten inte anmärker på den starka rasism som framkommer av judarna i den berättelsen.

I följande citat, notera specifikt budskapet om "tolv stammar". Detta återkommer i uppenbarelseboken och det framkommer tydligt att Jesus aldrig är tänkt att rikta sig till icke-judar.
Lukas 22:29,30 "Det är ni som har stått vid min sida under mina prövningar, och jag överlämnar riket åt er, liksom min Fader har överlämnat det åt mig: Ni skall få äta och dricka vid mitt bord i mitt rike och sitta på troner och döma Israels tolv stammar."

Smaka på följande mening några gånger.
Johannes 4:22 "Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna."

Liknelser av våld och orättvisa
I sina budskap använde Jesus ofta liknelser. Genom att läsa dessa liknelser skiljt från dess betydelse, kan vi se upp till Jesus värderingar? Oftast är berättelsen både våldsam och orättvis.

I berättelsen i Matteus 18 hotas en tjänare med att han måste sälja sin fru och sina barn till slaveri. Jesus finner inget problem med denna detalj då sensmoralen av hans liknelse blir något annat.

I Matteus 20:16 ges dem som arbetat i en timme lika mycket betalt som dem som arbetat en hel dag. Detta anser inte Jesus vara fel heller.

I Lukas 15 berättas liknelsen om den återfunna sonen. Medan det finns all anledning att fira över sonens hemkomst så är hans behandling av sina två söner mycket orättvis. Jesus ser inget fel här.

En riktigt vidrig historia hittas i Matteus 22:1-14. Här dödas dem som inte vill komma på konungasonens bröllop, sen bränns en hel stad ner efter några mördare i staden dödats, en av dem som kom men inte har rätt kläder binds och kastas ut i mörkret. Sensmoralen är att "många är kallade, men få är utvalda." Ser vi upp till denna elitism idag?

I Matteus 21 berättas liknelsen om de onda vingårdsarbetarna som är rejält blodig men Jesus ser inga problem med den överdrivna våldsamheten däri.

I den klassiska berättelsen om den barmhärtige samariten, tycks Jesus både oberörd över brottet som begås (rövare) och den starka rasism som judarna hade mot icke-judar.

För att berätta om guds rike för Jesus fram en liknelse i Lukas 19:11-27. Här berättas om en "man av förnäm släkt for till ett land långt borta för att få kungavärdighet och sedan komma tillbaka". I berättelsen har en tjänare misslyckats att tjäna pengar och säger emot sin herres utsugande beteende där han "tar ut vad du inte har satt in och skördar vad du inte har sått". Tjänaren blir, i Jesus berättelse, inte bara straffad, utan sensmoralen följs upp med "Var och en som har skall få, men den som inget har, från honom skall tas också det han har" samt "Men dessa mina fiender som inte ville ha mig till kung över sig, för hit dem och hugg ner dem inför mina ögon."

Jesus kvinnor
Jesus är passiv över behandlingen mot kvinnor. Han är guds son som skall vara en legendarisk förkämpe för gott beteende, ändå säger han inte att Eva är felaktigt beskylld, att lagarna är diskriminerande mot kvinnor, att kvinnor inte behöver böja sig efter männen i allt, att kvinnor får gifta om sig om deras män skiljer sig för otukt, han säger inte att det inte finns några häxor, eller att de inte skall bli brända på bål, han säger inte att en kvinna som inte är oskuld då hon gifter sig inte skall stenas eller brännas till döds. Han säger inte att jungfruar inte tillhör mannen. Inga kvinnor bland sina följeslagare.

Han anmärker inte ens på att det tionde budet pekar ut hustrun som en ägodel och jämnställer henne med en oxe och åsna.

I Johannes 8:7 ges Jesus ett utmärkt tillfälle att berätta att det är befängt att döda en kvinna för ett enkelt brott. En kvinna har gripits för äktenskapsbrott och skall stenas ihjäl. Istället säger han "Den som är utan synd må kasta första stenen på henne". Detta är givetvis en grov chanstagning eftersom män från den här tiden naturligtvis såg sig själva som rättmätiga i allt, något Jesus bör veta.

Jesus utalar sig ofta negativt om prostituerade, ändå påstås han sig veta kvinnors innersta tankar i Johannes 4:29. Man utgår ifrån att kvinnan gjort fel sexuellt, något han aldrig anklagar män för.

I Matteus 25:1-13 stängs 5 jungfrur ute för att de glömde fylla på olja i sina lampor. Sensmoralen skall vara att den som inte är på sin vakt kanske mister sin plats i himmelriket.

De enda tillfällerna kvinnan ges någon uppskattning är när de själva uppoffrar sig, t.ex. i Markus 14:3-9/Johannes 12-3 eller kysser hans fötter som i Lukas 7:45.
Citera
2007-09-14, 21:39
Medlem
JemyMs avatar
Jesus familj
Vad kände Jesus för familjen? Han gifter sig inte och får inga barn.

I Johannes 2:1-4 är vinet slut och Maria säger detta till Jesus, varpå Jesus svarar "Kvinna, vad har vi med det att göra? Min stund har ännu inte kommit". Hade Maria gjort något fel? Varför hedrar inte Jesus sin mor?

Matteus 12:46-49 är ännu värre. "Medan Jesus ännu talade till folket, stod hans mor och hans bröder utanför och ville tala med honom. Någon sade då till honom: "Din mor och dina bröder står här utanför och vill tala med dig." Han svarade: "Vem är min mor och vilka är mina bröder?" Och han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: "Här är min mor och mina bröder. Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor." Vad är det som får Jesus att avsäga sig sin familj?

I Matteus 10:35,36 berättar Jesus att han vill upphäva familjer helt. Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och en man får sina egna till fiender. Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är mig inte värdig. Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig.

I Lukas 9:59-62 återfinns följande passage för att förtydliga att familjen inte är viktig alls: Till en annan sade han: "Följ mig!" Mannen svarade: "Herre, låt mig först gå och begrava min far." Jesus sade till honom: "Låt de döda begrava sina döda, men gå du och predika Guds rike!" En annan sade: "Jag vill följa dig, Herre, men låt mig först ta farväl av min familj." Jesus svarade: "Ingen som ser sig om sedan han har satt handen till plogen passar för Guds rike."

Lukas 23:38-39 "Jerusalems döttrar, gråt inte över mig, utan gråt över er själva och era barn. Ty det kommer en tid då man skall säga: Saliga är de ofruktsamma, de moderliv som inte har fött, och de bröst som inte har gett di." Sug på den en stund. Saliga är alltså de kvinnor som inte fött barn.

Värst är nog ändå Matteus 15:4 där Jesus påminner några fariseér... "Gud har sagt: Den som smädar sin far eller sin mor skall dö." Hans sensmoral att Fariseérna inte följer sina egna lagar är intressant, men vad är det för bud att påminna om och hur många barn har inte fått sätta livet åt efter det budet?

Kärleken brusar inte upp
Vissa säger att "Jesus Älskar Dig". Älskar han verkligen dig? Kan man älska någon man inte litar på? Vi talar inte gärna om jesus temprament. Älskade han verkligen någon mer än sig själv och var han främmande till våld? Vilken vördnad och respekt gav han till dem som följde honom, dem som behövde tänka över hans ord och de som inte förstod honom?

Matteus 23:33 "Ni ormar, ni huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till Gehenna?"
Johannes 2:4 "Jesus svarade: "Kvinna, vad har vi med det att göra? Min stund har ännu inte kommit.""
Matteus 17:17 "Jesus svarade: "Du fördärvade släkte som inte vill tro! Hur länge skall jag vara hos er? Hur länge skall jag stå ut med er? För honom till mig!""
Matteus 12:48 "Han svarade: "Vem är min mor och vilka är mina bröder?""
Matteus 8:22 "Jesus svarade: "Följ mig, och låt de döda begrava sina döda.""
Matteus 11:21-23 "Sedan började Jesus gå till rätta med de städer där han hade utfört sina många kraftgärningar och förebrå dem att de inte hade omvänt sig. "Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! Ty om de kraftgärningar som har utförts hos er hade blivit gjorda i Tyrus och Sidon, skulle de för länge sedan ha omvänt sig i säck och aska. Jag säger er: För Tyrus och Sidon skall det på domens dag bli lindrigare än för er. Och du, Kapernaum,skall du kanske upphöjas till himlen? Nej, ner i helvetet* skall du fara. Ty om de kraftgärningar som har utförts i dig hade gjorts i Sodom, skulle det ha stått ännu i dag. Men jag säger er: För Sodoms land skall det på domens dag vara lindrigare än för dig.""
Matteus 12:39 "Han svarade dem: "Ett ont och trolöst släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än profeten Jonas tecken."
Lukas 22:36 ""Men nu", sade han, "skall den som har en börs ta den med sig, och likaså den som har en lädersäck. Och den som inte har något svärd skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd."
Matteus 10:14 "Och om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka av dammet från era fötter."
Matteus 10:21 "En bror skall utlämna sin bror till att dödas och en far sitt barn, och barn skall sätta sig upp mot sina föräldrar och döda dem."
Matteus 10:33-36 "Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall också jag förneka inför min Fader i himlen.
Inte fred utan svärd. Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och en man får sina egna till fiender.
"
Matteus 12:34 "Huggormsyngel, hur skulle ni som är onda kunna tala något gott? Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen."
Matteus 13:41,42 "Människosonen skall sända ut sina änglar, och de skall samla ihop och föra bort ur hans rike alla som blir andra till fall och lever i laglöshet, och de skall kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder."
Matteus 15:26 "Han svarade: "Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna." (Hundarna är i det här fallet ett sjukt ickejudiskt flickobarn)
Matteus 18:8,9 "Om din hand eller din fot förleder dig till synd, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller halt än att ha båda händerna och båda fötterna i behåll och kastas i den eviga elden. Och om ditt öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet med ett öga än att ha båda ögonen i behåll och kastas i det brinnande Gehenna."
Matteus 21:19 "Han fick då se ett fikonträd vid vägen och gick fram till det men fann inget annat än blad på det. Då sade han: "Aldrig någonsin skall det växa frukt på dig." Och genast vissnade fikonträdet." (I Markus 11:13 sägs det rent ut att det inte är säsong för fikon! Det framkommer senare att fikonträdet torkat ner i roten.)
Lukas 6:25,26 "Men ve er, ni rika! Ni har fått ut er tröst. Ve er, ni som nu är mätta! Ni kommer att hungra. Ve er, ni som nu skrattar! Ni kommer att sörja och gråta. Ve er, när alla människor talar väl om er! På samma sätt gjorde deras fäder med de falska profeterna.
Matteus 23:17 "Ni blinda, vilket är förmer, gåvan eller altaret som gör gåvan helig?"
Matteus 24:19 "Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna!"
Lukas 23:38-39 "Jerusalems döttrar, gråt inte över mig, utan gråt över er själva och era barn. Ty det kommer en tid då man skall säga: Saliga är de ofruktsamma, de moderliv som inte har fött, och de bröst som inte har gett di."
Matteus 25:41 "Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar."
Matteus 16:23 "Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar.""
Johannes 15:6 "Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och torkar bort, och man samlar ihop sådana grenar och kastar dem i elden, och de bränns upp."
Matteus 12:30 "Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar."

Den är inte uppblåst
Behöver den vise skryta om sin storhet?
Matteus 12:6 "Jag säger er: Här ser ni det som är större än templet."
Matteus 12:41 "Och se, här är mer än Jona."
Matteus 12:42 "Och se, här är mer än Salomo."

Jesus beskriver sig själv
När Jesus ges en chans att tala fritt om hur han vill att människor skall se honom. Som den älskvärde? Han som kommer med godhet och fred?
"Jag vill visa er vem ni skall frukta. Frukta honom som har makt att döda och sedan kasta i Gehenna. Ja, jag säger er: Honom skall ni frukta."
Citera
2007-09-14, 21:41
Medlem
JemyMs avatar
Jesus som lärare
Har ni tänkt på vad lätt vi misstror? Inte ens när vi ser något framför våra ögon har vi lätt att tro. Mirakel och trolleri får oss att tänka över. Lyssnar vi till otydligt och kryptiskt språk? Ser vi ner på kunskap och dem som vill lära oss mer? Är nyfikenhet något fel? Idag brukar vi säga att den som vill dölja något undanhåller något. Varför skulle Jesus inte stödjas bäst av dem som var vis och lärd?

I Matteus 23:27 sätter sig Jesus specifikt upp mot alla skriftlärda. I Lukas 10:21 finner vi "I samma stund jublade Jesus i den helige Ande och sade: "Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små. Ja, Fader, detta var din goda vilja." Varför är det god vilja att dölja för de visa och kloka? Sensmoralen tycks vara att följa den som inte läst sina läxor, att vandra i blindhet utan att kunna hjälpa och stödja varandra.

När Jesus valde sina lärljungar valde han fritt. I Apostlargärningarna 4:13 förvånas folket över att Jesus valt följeslagare som är både ignoranta och ickekunniga. Varför? Man kan vara snäll och ovis men är det någonsin rätt att vara ignorant?

Jesus brukade inte tycka om att hans lärljungar inte förstod honom, detta gjorde han oftast klart för dem.
I Matteus 17:17 när Jesus lärljungar som misslyckats med att hela en sjuk... "Jesus svarade: "Du fördärvade släkte som inte vill tro! Hur länge skall jag vara hos er? Hur länge skall jag stå ut med er? För honom till mig!""

Till sin lärljunge Petrus säger Jesus i Matteus 16:23 "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar".

Support för gamla testamentet
Var det gamla testamentet gott, stödde Jesus det eller inte? Tidigt berättar Jesus att inget ur lagen skall strykas. I Johannes 5:46,57 säger han "Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit. Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?" Gamla testamentet innehåller t.ex. regler som att om en man ser sin kvinna naken under menstruationen så skall både han och kvinnan dö.
Citera
2007-09-14, 21:48
Medlem
Problemet med liknelserna du tar upp är att de är just liknelser för något, inte konkreta bud. Som jag ser det, som ickekristen, beksriver de flesta liknelserna förhållandet mellan sig själv och det högre. Alltså en hjälp att förstå vad vi och universum egentligen är och släppa illusionen av vad hur vi tror att vi är.
Men det är iofs min egna mer eller mindre gnostiska tolkning, och represnterar knappast ortodox kristendom som jag anser vara helt galen.
Citera
2007-09-14, 22:13
Medlem
Frågan är väl snarare varför Jesus överhuvudtaget skulle vara en bra förebild. Det är ju egentligen bara att konstatera att Sverige fortfarande inte är så sekulariserat som vi kanske vill tro. Många har fått med sig att Jesus kanske inte utförde underverk eller var guds son, men han var säkert en fin människa. Även den inställningen är faktiskt ett spår av kristendomens ständigt närvarande inflytande. Nu har JemyM tagit upp detaljer som strider mot den inställningen. I verkligheten är det inte säkert att det finns något stöd för ens JemyM:s exempel. Det är nämligen ytterst osäkert om Jesus överhuvudtaget har existerat. Då är det naturligtvis svårt att uttala sig om huruvida han var god eller ond på något sätt.
Citera
2007-09-14, 22:29
Medlem
JemyMs avatar
Som Ulf säger, det jag refererar till är att Jesus inte är en bra förebild varesig han är sann eller ej, vilket är en bra lära i synnerhet för dem som inte tror på gud men ändå ser upp till den litterära karaktären som en snäll och godhjärtad person, en bra förebild för t.ex. barn.

Vissa av exemplen är extrema, t.ex. att kalla en sjuk flicka och hennes bedjande mor för "hundar" efter att först ha ignorerat dem, endast för att de inte tillhör "det utvalda folket".
Citera
2007-09-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Som Ulf säger, det jag refererar till är att Jesus inte är en bra förebild varesig han är sann eller ej, vilket är en bra lära i synnerhet för dem som inte tror på gud men ändå ser upp till den litterära karaktären som en snäll och godhjärtad person, en bra förebild för t.ex. barn.

Vissa av exemplen är extrema, t.ex. att kalla en sjuk flicka och hennes bedjande mor för "hundar" efter att först ha ignorerat dem, endast för att de inte tillhör "det utvalda folket".
Du väljer även smidigt att undvika alla gnostiska skrifter om Jesus, som uppkom från samma tid men som av uppenbara skäl inte togs med i den ortodoxa uppfattningen. Men du har ju bestämt dig att tolka allt på ett sätt, så det är väl inte så mycket mer att säga om det. Jag blir alltid lika fascinerad av att bokstavstrogna kristna och ateister tolkar religiösa skrifter på samma sätt, skillnaden är att de religiösa försöker urskulda dåliga delar.
Citera
2007-09-14, 22:43
Ett intressant inlägg, JemyM..

Naturligtvis finns det dunkla ställen i de heliga Skrifterna och naturligtvis är det upp till var och en att tolka dessa efter sitt eget huvud och intellekt. Vilket framgår med stor tydlighet att du gjort..

I sin bok "De doctrina christiana" ger Augustinus råd för hur Skriften kan tolkas.

Ett litet råd till dig, ifall du är intresserad:

"Om läsaren tolkar in något i texten som författaren inte har avsett möter han ofta längre fram andra ställen som inte låter sig förena sig med hans tolkning.

Men eftersom han är så förälskad i sin egen tanke blir han då, så att säga mer förtretad på Skriften än på sig själv."

Vidare:

"Om han misstolkar Skriften på ett sätt som som inte befrämjar kärleken, vilken är lagens mening, då tar han miste på samma sätt som när en man kommer bort från vägen och genom åkern tar sig fram dit vägen leder. "

Kanske bör han då tillrättavisas och upplysas om att det är bättre att hålla sig till vägen så att inte vanan att ta omvägar för honom vilse..

Jaja..
Citera
2007-09-14, 22:58
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Du väljer även smidigt att undvika alla gnostiska skrifter om Jesus, som uppkom från samma tid men som av uppenbara skäl inte togs med i den ortodoxa uppfattningen. Men du har ju bestämt dig att tolka allt på ett sätt, så det är väl inte så mycket mer att säga om det. Jag blir alltid lika fascinerad av att bokstavstrogna kristna och ateister tolkar religiösa skrifter på samma sätt, skillnaden är att de religiösa försöker urskulda dåliga delar.

1. Jag gick ut med hunden
2. Jag gick ut med hunden

Vad står det på ovanstående rader? Jo, på första linjen står "Jag gick ut med hunden". Den andra meningen kan iomed mina tidigare poster förstås i dess dolda mening; "Jag förde rymdvarelserna till jorden". Den som inte tror mig fullt ut kommer förstås tro att där står "Jag gick ut med hunden", men det är för att dom bara vill tolka det så.

Medan en icketroende läser texten som den är kan den som tror på mig läsa förbi de enkla misstagen och förstå de avancerade förklaringarna. Det är deras fel att de inte läst alla mina andra inlägg, samt fyra andra författare som jag minsann känner till. Hade de gjort det hade de inte gjort bort sig med att läsa rad två som "Jag gick ut med hunden". Haha, befängt. Vilka dårar.
Citera
2007-09-14, 23:01
Bannlyst
Tvivlar du Så läät det va,bättre lite troende än inget gois.
Citera
2007-09-14, 23:16
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ett litet råd till dig, ifall du är intresserad:
"Om läsaren tolkar in något i texten som författaren inte har avsett möter han ofta längre fram andra ställen som inte låter sig förena sig med hans tolkning.
Men eftersom han är så förälskad i sin egen tanke blir han då, så att säga mer förtretad på Skriften än på sig själv."
Vidare: "Om han misstolkar Skriften på ett sätt som som inte befrämjar kärleken, vilken är lagens mening, då tar han miste på samma sätt som när en man kommer bort från vägen och genom åkern tar sig fram dit vägen leder. "

Betänk att jag växte upp med kristendomen. Jag var den bäste eleven på konfirmationen. Jag klarade mig fram till jag var 25 innan jag lärde mig för mycket. Jag har läst många råd om hur man kan behålla tron. Enda poängen med dem är att överbrygga sina sinnen. Inom psykologin kallar vi försvarsmekanismen att rationalisera. Idag förstår jag bibeln med en klarhet som gör varje enskild passage självklar. Jag vet idag hela historien. Jag förstår också "tron" och hur den fungerar.

Det är naturligtvis inte ett kärleksbudskap bibeln kommer med, istället kasserar kristendomen på samtliga känslor precis som sekter gör.
Citera
2007-09-14, 23:19
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TIGERÖGAT
Tvivlar du Så läät det va,bättre lite troende än inget gois.
Vad är det du pratar om? Du har skrivit 5 inlägg som jag läst, och jag har inte förstått något av dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in