2008-01-03, 01:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Exakt. Detta problem har sina rötter i biologin. Varför beter sig inte mongolida asiater lika illa som folk från exempelvis Mellanöstern eller Afrika? Kineser, koreaner, vietnameser och dylikt är ju också väldigt fula, och borde också vara utsatta för rasism, eller hur? Så varför går de inte bärsärkagång i våra förorter? Kan bero på att mongolida asiater har en lägre testosteron-halt än andra raser. Och att noggrer och folk från mellanöstern har en högre testosteronhalt.

- Nu är jag inte genforskare och heller inte expert på ämnet (vet dock så mycket som att frågan om arvets betydelse är omdiskuterad och att det finns argument och undersökningar till stöd för olika ståndpunkter). Vad jag däremot är ganska säker på är att du är rejält ute och cyklar när du rubricerar hela problemet till en fråga om "ras".
Som skribenten före mig påpekade finns en enorm organiserad brottslighet i ostasien och många västländer har också fått smaka på denna.

Araber har ett skamfilat rykte i Sverige. Åker du däremot till USA har du stor chans att träffa på läkare och universitetslärare med arabisk bakgrund. Araber i USA är inte någon problematisk grupp, varken i brottsstatistiken eller när det gäller användandet av trygghetssystem.

Att olika invandrargrupper uppvisar olika gott beteende i Sverige har mer att göra med vilken samhällsklass de invandrade tillhörde i sitt hemland, vid vilken tidpunkt de kom till Sverige, om de hamnat i ett svenskdominerat område eller i en invandrartät förort etc.

Jag tror också precis som trådskaparen att attityder (eller i förlängningen, kultur) har en väldigt stor betydelse. Det ligger i den arabiska kulturen att vara skrikig, bråkig, macho och behandla kvinnor som skit. I de mest berikade delarna av Sverige stöter man ibland på förvirrade lintottar som klär sig, pratar, slåss och knarkar som om dom vore uppfödda söder om Sahara.

Svenskarnas attityd mot invandrare har självklart också effekt. Inom juridiken talar man ofta om stämplingsteorin, som innebär att majoritetens avståndstagande från minoriteten befäster och förstärker minoritetens negativa beteende mot majoriteten.

Eller med andra ord: Blatte slår svenne, svenne håller sig borta från blatte. Blatte blir förbannad över avståndstagandet och slår svenne igen.

Stämplingsteorin är inte ett försök att "ursäkta" kriminellt beteende från minoriteter, bara ett försök att förklara beteendet.

Insikten om hur olika befolkningsgruppers attityder till varandra samspelar och ger upphov till en (positiv eller negativ) utveckling leder oss till slutsatsen att invandring, om sådan är nödvändig, bör vara starkt begränsad, ske från kulturellt närliggande områden och följas av en tydlig assimileringspolitik.

Det är motsatsen, dvs att på kort tid importera stora befolkningsgrupper med en radikalt annorlunda kultur och låta dessa isolera sig i utanförskap, som ger upphov bland annat till förstörelsen av skolor och kollektivtrafik.
Citera