2007-09-04, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kv3rty
1. Jag funderar p att kpa ett PS3 fr att anvnda som multimedia maskin/ Surfdator men hur bra fungerar Linux p PS3an?

2. r det Ubuntu som gller?

3. Fungerar Linux som p vilken dator som helst, kan jag koppla in en extern dvd brnnare, Surfa som vanligt och ladda ner ex. torrents (och allt man kan tnkas behva frn en "normal" dator)?

4. Vilka nackdelar finns med att ha en PS3a som hem dator jmfrt med en vanlig PC burk?

5. Vad r det fr konkreta skildnader mellan en amrikanskt och en svensk sld enhet?

Observera att jag inte spelar speciellt mycket PC spel s jag behver ingen super prestation frn PS3an men jag vill nd att det jag fr ut frn Linux p en PS3a ska vara bttre eller likvrding med vad jag fr frn min brara dator (som jag tvingas slja fr att ha rd med bde ny TV och PS3a.)

Om det skulle g att lira Guildwars via wine p en PS3 skulle saken vara klar men det r vl bara att drmma om (fungerar nd inte p min brbara s det kvittar vl egentligen), f vl hitta ngot annat spel att missbruka p PS3an... =)

1. Inte tillrckligt bra. Sony blockerar tkomsten till PS3s GPU (grafikkort) och med endast ~250 MB minne (resten sitter p GPUn) s r den inte speciellt snabb. Man kan se Divx/Xvid filmer utan problem men HD-filmer fungerar inte.
Om det dyker upp nn form av videocodec som r anpassad fr Cell-processorn s kan det hnda grejer, men inget snt har dykt upp.
Surfa gr alldeles utmrkt s vitt jag vet.

2. Jag har krt med YDL och vet ingenting om Ubuntu, men det r vl nstan samma sak.

3. Ladda hem torrents gr vl sisdr. Azureus finns tillgnglig men eftersom versionen har gtt ut och ingen ny har dykt upp s funkar den inte. Deluge ska fungera rtt bra vad jag har hrt. Extern DVD brnnare vet jag inte.

4. Programutbudet r begrnsat precis som blueCommand skriver. Du kan inte g in p vilken sida du vill och bara installera ett program. Det ska vara anpassat fr PS3 s kr p en vanlig dator. S lnge man inte har tillgng till GPUn och fr ut PS3s fulla kraft s kan den inte gra speciellt mycket...tyvrr.

5. Skillnaderna mellan maskinerna r de olika regionerna. Kper du en frn USA s funkar inte filmerna du kper hr hemma. Spelen ska dock vara regionsfria.

Vad gller spel i Linux s finns det nog inte mycket att gra. Kanske finns ngra spel, men du fr nog hlla dig till PS3s OS istllet.