2007-07-28, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Carl-Olof:

Du har verkligen skärpt dig när det gäller faktakollen vilket är positivt.
Jag har alltid varit skärpt och objektiv - om du faktiskt läser mina inlägg istället för att rapa ur dig en massa spontana, känslomässiga PK-floskler precis som apologeterna kommer du att inse just det. Jag har lång och gedigen erfarenhet av korrespondens med olika myndigheter och jag vet vad jag talar om. Tack för berömmet i alla fall.

Citat:
En fråga:

Vad säger du när du ringer till domstolarna? Måste man inte veta diarienummer först? Är personalen samarbetsvillig? Räcker det att fråga: "Läste i tidningen om att en 33åring häktats för en våldtäkt i Fjollträsk, skulle jag kunna få hans namn, adress och personnummer?".
Först försöker jag samla all möjlig information. Då menar jag verkligen allt som finns. Jag kollar igenom alla möjliga nätforum (bland annat krimforumet här på Flashback, den här och den gamla IB-tråden, gamla/nya I&I och gamla trådar i NS-forumet, lokala forum, Fragbite, ungdomar.se med flera) och samlar ihop alla artiklar (från olika artikelarkiv) som jag hittar om saken.

Sedan gör jag en kort liten punktlista med det allra viktigaste - gärningsmannens ålder och vilken stad han/hon är hemmahörande i, vad han/hon har häktats/åtalats/dömts för, när och var händelsen utspelade sig (man åtalas alltid där brottet begicks, inte där man själv bor), eventuell påföljd, eventuella tidigare brott med mera.

Rikstidningarna försöker nuförtiden nästan alltid mörka vilken tingsrätt det handlar om - men om man vet i vilket område brottet begicks kan man ringa in tingsrätten geografiskt. Lokaltidningarna är oftast ärligare och naivare. Dessutom är det naturligt att det bara finns en eller två tingsrätter kopplade till en viss geografisk del som lokaltidningen når ut till.

Det finns 53 tingsrätter och 6 hovrätter i Sverige, varav samtliga har sina kontaktuppgifter listade här nedan:

Sök domstol - Sveriges Domstolar
http://www.dom.se/templates/DV_Conta...ch____518.aspx

Jag har hört att det också går att skicka mail - men jag föredrar att ringa.

Om det är flera möjliga tingsrätter ringer jag runt tills jag träffar rätt. Om det bara är en är det pang på. Jag ringer och ber om att få bli kopplad till registrator. Ibland kan registratorn vara på lunch eller ha rast och då får man ta det med personen i växeln eller så blir man kopplad till någon rotel(grupp)/avdelning där någon känner igen fallet. Eller så ringer man tillbaka om 15-20 minuter - då brukar registratorn vara tillbaka från sin kissepaus. Jag lägger fram alla relevanta fakta och de kan oftast titta på (upprops)listorna om det har hållits häktnings- eller huvudförhandlingar (rättegångar) de senaste dagarna. Eller så kan de titta i domböckerna eller slå i sina datasystem. Om det är ett äldre fall kan det ganska svårt att hitta. Tidningsuppgifter brukar räcka långt och det är nästan alltid någon som känner igen eller kommer ihåg fallet - särskilt om det är ett i medierna uppmärksammat fall eller om det är väldigt uppseendeväckande. Flera gånger har jag ringt bara någon timme efter tidningen.

Eftersom du har läst en artikel i någon tidning eller en tråd på Internet har du som regel inget person- eller målnummer. Och det måste man nästan alltid ha när man ringer tingsrätterna. Det är alltid någon surkärring som påpekar det. Så börja alltid med: "Hej, jag skulle vilja bla, bla... men jag har inget målnummer eller personnummer... kan du hjälpa mig ändå?" Många brukar sucka eftersom det innebär merjobb för dem men de är tvungna att hjälpa dig. Om de inte hittar brottmålet direkt kan man läsa upp hela artikeln i telefonen så att de skall kunna sätta sig in mer i det.

Tyvärr har det på den senaste tiden kommit direktiv från högre PK-ort till tingsrätterna att de inte får slå på ett särskilt brott och ett utvalt område där brottet skedde. Detta för att det inte skall gå att tala negativt om olika "utsatta" områden. Det är helt bisarrt och aningen Kafka-artat - förmodligen ingår den här åtgärden i mörkningen av olika brottskategorier där invandare är grovt överrepresenterade.

Sedan är det bara att fråga vad man vill veta. Nästan allting är offentliga uppgifter. Målsägandens namn kan vara sekretesskyddat i sexualmål - till exempel vid våldtäkt - men målsägaren har vi ringa intresse för i den här tråden. I sexualmål - främst när någon av parterna är minderårig - brukar huvudförhandlingen också hållas bakom lyckta/stängda dörrar. Men det är förbjudet att filma eller fotografera där och dessutom rätt opraktiskt - så det är inget jag sysslar med.

Stockholms tingsrätt ville nyligen installera övervakningskameror - något som hovrätterna redan har - men Länsstyrelsen nekade dem tillstånd. Troligen var det här en följd av att invandare brukar ta med sig hela familjen och alla släktingar och "kompisar" till huvudförhandlingarna. När de sitter i vänterummet hotar de förstås målsäganden eller beter sig på olämpligt/hotande på annat sätt.

Rådman förvånad över nej till kameror
http://www.sr.se/stockholm/nyheter/a...rtikel=1498628

Bemötandet varierar. Du behöver absolut inte uppge ditt personnummer eller namn. Egentligen får de enligt lagen inte ens fråga om det - men det är det många batikhäxor som gör ändå. Kör över dem direkt (i en neutral och saklig ton förstås) och hävda din rätt - att du har rätt att få uppgifterna ändå! Det har du också enligt lagen!

Senast idag fick jag höra en rövare om att jag behövde komma ner till tingsrätten för att få reda på den tilltalades personnummer och att de bara ger ut sådana uppgifter till andra myndigheter. Vid en annan tingsrätt ville hon inte ge mig de fyra sista. Det är rent skitsnack. Ta den PK-kärringens namn och be om att bli kopplad till hennes kollega eller överordnade (chef). De flesta män ger dig uppgifterna på studs - kvinnorna försöker i 7 av 10 fall att slingra sig. Sveriges unika offentlighetsprincip - som vi skall vara mycket stolta över - ger oss den här möjligheten som jag tycker att fler borde praktisera.

Hur som helst förklarade jag för henne att hon begick tjänstefel och bad om att få bli kopplad till hennes chef. Han i sin tur förklarade att hon var sommarjobbare och inte så "rutinerad". Vi skrattade åt saken båda två. :)

Jag vet att det finns personer ute i samhället som läser den här tråden och rapporterar/klagar till tingsrätterna. Hos vissa tingsrätter som jag har ringt till många gånger och sedan publicerat uppgifterna i den här tråden har personalen blivit allt mindre hjälpsam. Men de kan inte få till en lagändring på det här området eftersom det skulle rasera vårt rättssamhälle totalt om medborgarna inte har någon insyn i domstolarnas arbete.

Kvällstidningarna är bäst på att dölja viktiga fakta - men ibland skriver de ut åklagarens namn (för att citera något skvallersmaskigt som denne har sagt). Då kan man ofta ringa den aktuella åklagarkommarens växel och be om att få bli kopplad till försvararen:

Kontakt - Åklagarmyndigheten
http://www.aklagare.se/Kontakt

Sedan frågar man honom eller henne om Åklagarmyndighetens/åklagarkammarens diarienummer för fallet - eller ännu bättre tingsrättens målnummer om de har det. Därefter ringer man tingsrätten med åklagarnumret eller målnumret i högsta hugg.

När du ringer skall du uppträda helt normalt. Var inte rädd och ha inte asplövsdarrig röst. Även om de enligt grundlagen är tvungna att hjälpa dig och ge dig uppgifterna kan de bli misstänksamma och fråga vad du skall ha dem till. (Som sagt får de inte göra det - men de gör det i alla fall.) Adress frågar man aldrig om! Sådant finns Ratsit till. Fråga bara efter målnummer, namn och personnummer eller vad du nu är intresserad av. Jag är inte säker på om de har adresserna eller verkligen får lämna ut den informationen.

Om du vill kan du be om att få domslutet eller andra delar ur målet upplästa per telefon. Kom ihåg att det alltid är bäst att ringa när det är färskt än om några veckor, månader eller år - ja, kanske till och med dagar. Tveka alltså inte att lyfta luren.

Tingsrätternas telefontider är högst skiftande och tyvärr står det inte på de flesta tingsrätters hemsidor när de har öppet utan man måste ringa för att få klarhet i saken. Men allmänt ser det ut så här: I storstäderna (Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala) har de öppet längst. Från 8.30 till 16.30 - kanske någon halvtimme lunch också. De flesta tingsrätterna har lunchstängt från 12.00 eller 12.30 till 13.00. Vissa stänger 15.00, andra öppnar 9.00. Tingsrätten är ingen 24-timmarsmyndighet och är förstås stängd under helgerna. Jag har en lista på samtliga tingsrätters telefon- och expeditionstider som jag kan PM:a dig om du vill.

Det svåraste är nästan efterarbetet - att försöka lista ut vilket land gärningsmannen kommer ifrån. Men googla namnet och liknande stavningar och jämför från vilka länder du får träffar och på vilket språk sidorna är.

Om du har fler frågor är det bara att fråga på. Jag vet att det är ganska korkat att avslöja så här mycket i den här tråden men eftersom det här inte något sätt är hemligt - utan bara mer eller mindre undangömt från allmänheten så att snokande privatpersoner som jag inte skall kunna luska - anser jag att det får stå här. Vi får väl se om det här hamnar på deras interna mailinglistor och veckonytt-lappar. Bemötandet kanske försämras ännu mera nu. ;)