Det viktigaste är att man har en brandvägg, näst viktigast är antivirus och slutligen ett antispyware program.
Vilket är bäst?
1. Det program du kan är bäst. Detta är den i särklass viktigaste parametern. behärskar du inte programmen så kommer du ofelbart att göra "fel".
Vad är då "fel" ? Ett exempel kan vara att använda sig av e-mail protection för att sen finna att det inte går att öppna bifogade filer, vilket i sin tur kommer att leda till strul.
2. Nöjd dig inte med antivirus, det skall vara ett antitrojan-program också. Utvecklingen nu går mer och mer mot trojaner/spyware och ifrån virus. Men som sagt brandvägg är allra viktigast. Så om du har
Norton Antivirus föreslår jag att du uppgraderar så fort som möjligt till
Norton Internet Security
3. Antispyware: Spybot S&D är mycket bra ev. kan du komplettera med
Ad-Aware SE Personal
4. Ett program jag skulle vilja pusha lite för är
CCleaner detta program rensar temp-mappar ifrån skräp (beroende på hur skräpet har hamnat på din dator förstås, v/t/s som följer med andra program vid installation, hamnar inte i temp-mapp öht). I praktiken betyder detta att virus/trojaner/spyware och annat skräp inte kan lägga till några registernycklar vilket sker vid omstart av datorn. Därför ska man ta för vana att alltid köra CCleaner innan man stänger av datorn och göra det varje gång.
5. Ett annat litet program jag kan rekommendera är
Stop-Listening, som helt enkelt inte ens svarar på anrop om någon försöker pinga din dator på fel port.
Lite överkurs kanske, men jag använder det och är mycket nöjd.