Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Såsom konsult så vet jag nyttan i att ha en lista på åtgärder som bör utföras, och att dessa är sorterade i prioritetsordning. För att hjälpa admin och root ger jag här mitt förslag. Detaljer kan diskuteras.
#1. Säkerställ driften. Ja, det är bara ett forum, men det är ändå fruktansvärt enerverande när det går ner hela tiden. Jag inser - som de allra flesta - att sånt händer, men i så fall - informera på flashbacks hemsida om vad som hänt och beräknad tid när det är uppe igen.
#2. Informera och planera alla driftstopp. Nog är det väl professionella som sköter driften - och då bör ju man kunna kräva att man planerar varje ingrepp, som t ex uppgraderingar, omstruktureringar och annat.
Och detta bör man också informera om innan det sker. Inte bara efteråt.
#3. Strukturera om forumet. Se mitt tidligare förslag som en utgångspunkt. Behåll fördelarna med att vara ett stort forum, men se till att man återfår känslan av att känna igen sej och hitta.
#4. Långsiktig strategi. Specificera syfte och mål, ange affärsidé och meddela oss detta.
#5. Regeljusteringar och småfixar typ flinos och grafisk design.
#6. Rekryteringar av moderatorer, bann av användare som inte tillför och annat rutinadministrativt. Bör kunna skötas av någon annan än just admin.
A och O är att informera. Utan korrekt information uppstår alltid rykten, spekulationer och detta kan vara skadligt. Det vet alla som sköter företag. Kunder, leverantörer och ägare, samt anställda - måste alltid få information om verksamheten. Ett forums anställda och kunder kan väl sägas vara dess mods och användare.
Av erfarenhet vet jag att modsen ofta är lika ovetande om vad som händer som användarna. Och när det blir avbrott eller annat dramatiskt händer, så blir de överhopade av frågor från användarna, men kan bara svara att de inte vet. Roligare saker finns att göra än detta.
Och ja, jag inser att admin är säkerligen minst lika överhopad med uppdrag, PM och önskemål som alla andra i en ledande position, men om inte du kan svara på PM som användare (och mods) skriver, kanske du bör ha en sekreterare som gör detta åt dej? Någon som svarar och meddelar att problemet har uppmärksammats.
Det är väldigt frustrerande att skicka en fråga och aldrig ens få veta om du läst den.
Som vanligt har du tänkt till. Mycket bra ! :yes: