2005-08-22, 21:49
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanislav
Vad är det som hänger på vittnesmålen?
Gasningar?
Massmördandet?
Hungern?
Lidandet?
Att hundratusentals judar har försvunnit och att ingen har ett spår efter dem, förutom "indicier" på att de förmodligen placerades i Ukraina eller Vitryssland?
Självklart hänger massmord medelst gasning på vittnesmålen. Vilka tekniska bevis eller dokumet har du sett som bevisar det? Hade det senare funnits hade garanterat jag och du aldrig haft denna diskussion. Hunger, lidande, arbetskraft, sjukdomar, osv, känner jag inte till någon här som förnekat.
Citat:
Många vittnesmål är suddiga, eftersom det mänskliga minnet har vissa försvarsmekanismer. Detta måste historiker räkna med. I enskilda fall förekommer det säkerligen rena lögner från vittnen. Men detta är återigen inte unikt för förintelsen. Så varför sånt ståhej?
Ingen har heller påstått det är unikt för förintelsen. Men det är det ämnet vi nu diskuterar.

Så varför sånt ståhej? Vad menas med detta? Är det ämnet i sig som verkar konstigt, eller vilken åsikt man har om den? Du har väl själv skrivit en bok som tar upp en del av det.

Citat:
Jag tror inte på att det, som i hERETICs länk från tråden om deportationerna österut, handlar om bristen på dokumentation. Eftersom det tydligen förekom en del rapportering om deportationer, men då handlar det om deportationer inom Polen, inte till Ukraina eller Vitryssland.
Varför skulle inte denna deportation kunna skötas på samma sätt man beskriver hur förintelsen förverkligades. Via mun till mun, kodord, och dokumenten rörande ämnet förstördes.
Citat:
Det måste fortfarande finnas tiostusentals ukrainare eller vitryssar som skulle kunna berätta om dessa deportationer.
Kan man få ett par hundra tusen lik att försvinna, på polsk mark med byar i omgivningen, utan att någon ser, så tycker jag de borde kunna slussa dem österut i hemlighet.

-När skulle dessa bönder ha berättat om judar, och till vilka? Under kalla kriget på 50-60 talet?
-Hur många blev "missing in action" i Ukraina under kriget, och hur många var judar?
-Finns det ens levande vittnen kvar idag?
-Om Ryssland, erkänd idag, använde felaktiga fakta om Auschwitz i efterkrigstid, kan man då inte rimligen tro att de också medvetet hemligstämplat dokument, och motarbetat att allmänheten skulle få veta sanningen om detta?
Citat:
Om det, mot all förmodan skulle börja dyka upp riktiga bevis på att judar de facto bosattes, mitt under brinnande krig, i nämnda länder., så skulle jag vara den första som skulle börja gräva djupare i ämnet.
Att det pågick ett "brinnande" krig är inget motargument. Flyktingar kunde förflytta sig, och de hade det nog sämre ställt med färdsätt, än en av staten planerad sådan.
Citat:
Men var har de icke-judiska offren tagit vägen? Dessutom undrar jag om revisionisterna ifrågasätter antalet mördade polacker? 2,5miljoner icke-judiska polacker dog? Var alla partisaner? Varför sköts kvinnor till döds? Var alla underjordiska agenter? Knappast...
Tvärtom, det är precis vad de gör. Som svar får de att man inte ska göra dessa jämförelser med tyska offer, Gulag osv. Det finns väl dessutom judiska polacker? Om revisioniste ifrågasätter gasningarna, blir ju dessa indirekt inräknade där. Att kvinnor sköts beror på att det pågick ett brutalt och hänsynslöst krig. Har du någon annan förklaring, eller är just detta krig unikt i lidanden av civila?
Citera