2008-02-24, 23:35
  #108
Medlem
Gerras avatar
Bild på mina prylar

1. En stock snus för att ge en korrekt uppfattning om föremålens storlek.

2. En "Merkur HD" (som i Heavy Duty). Saluförs bl.a. i Sverige som Merkur 34C. Utav de riktiga säkerhetsrakhyvlar som finns att köpa i nyliberala dyngländer så är detta modellen med överlägset behagligast pris/prestanda-förhållande. Kostade mig 250 kronor i inköp.
Jag använder den i ansiktet och på huvudet. Den öppnas när man skruvar på foten, vilket är en vettig lösning.

3. En "Matador De Luxe Precisionsrakhyvel". Jag tror inte att hyveln tillverkas idag, men jag har sett både De Luxe och standardmodellen på loppmarknader och nätaktioner för överkomliga priser. Jag har nappat min ur ett dödsbo för inga pengar alls.
Hyveln rakar aggressivare än Merkuren. Den öppnas genom att huvudet skruvas från skaftet, vilket är en efterbliven och farlig konstruktion som omöjliggör fyllebyten av blad, och rent allmänt ökar risken för ordentliga skärsår. Jag använder hyveln för att avlägsna könshår.

4. Mandelolja från Apoteket. Denna olja är billigare och känns mindre metrosexuell än konventionella rakoljor. Oljan minskar risken för skärsår effektivt, och jag använder den när jag är på resande fot. Den ersätter 5, 6, 7, 9, och 10 på bilden, så det blir mindre skit att packa med sig. Kostar några tior i inköp och räcker länge.

5. Skålen "Jang" från Åhléns att vispa rakkräm i. Har en behaglig gräddvit färg som inte bara passar i badrummet, utan dessutom skiljer sig från färgen på rakkrämen (vilket gör det smidigare att hålla koll på situationen). Att ha keramik i badrummet innebär viss risk för blodutgjutelse, men materialet håller värme effektivare än plast eller metall. Kostade sådär 20 kronor på rea.

6. En tysk borste i pure badger-kvalitet. Kostade under hundra kronor på Åhléns. Borsten är betydligt sämre än dyrare borstar, men den fungerar fortfarande skitbra på det stora hela om man jämför med trycksatt skum.

7. Raktvål av märket Palmolive. Finns på ICA för runt 10 kronor. Skummar bra, räcker länge, och har en föredömligt gubbig doft.

8. Aluminiumsulfat. Desinficerande kemikalie som fungerar på ungefär samma vis som kaliumaluminiumsulfat. Kaliumaluminiumsulfat saluförs på Apoteket som alun. Smålänningar, judar, och annat folk med ett naturligt sinne för guldsamlande brukar fulmärka även aluminiumsulfat som alun. Båda kemikalierna kan användas för att döda mördarsniglar, och för att etsa ihop småsår som kan uppkomma vid rakning.

9. Rakkräm av märket Palmolive. Billig och finns på ICA. Sämre och odrygare än dyrare varianter av rakkräm, men fortfarande helt obeskrivligt mycket effektivare och mer väldoftande än trycksatta idiotlösningar. Behöver dock vispas ihop med varmvatten före användning, vilket innebär visst bök.

10. Salva för nyllet. Används efter rakning och stjäls ur flickvänners och/eller mödrars badrumsskåp. Leta efter tub med ordet "face" på framsidan. Alla salvorna gör samma sak och fungerar exakt lika bra. Alla varianter får huden att återhämta sig snabbare än utan insmörjning, men en del stinker illa och/eller lämnar fett kvar i nyllet vilket känns snuskigt. Mandelolja funkar i fält, men den luktar dagiskök och är fetare än kräm på tub.

Först så duschar man och rengör nyllet med t.ex. raktvål. Fittvål i stil med Lactacyd fungerar ypperligt, och vanlig tvål eller motsvarande fungerar också. Sådant kan dock torka ut nyllet och öka risken för rakbränna och inåtväxande skäggstrån.

Efter duschen så ställer man sin rakskål under kranen och spolar så hett vatten som möjligt i den. Medan den blir ordentligt varm så passar man på att torka sig lite grann där det känns nödvändigt, men nyllet ska lämnas fuktigt.

I det här läget så blöter man ner sin rakborste grundligt. Sedan tömmer man det mesta vattnet ur sin rakskål och lämnar endast lite kvar. Utav rakkrämen duttar man lite i pölen som är kvar i skålen, och sedan sätter man igång och vispar med borsten. Krämen bör vara lagom blöt och luftig, och vad som är lagom lär man sig snabbt. Med mitt kitt så brukar jag skumma upp raktvål med borsten före jag vispar upp rakkrämen. Jag inbillar mig att det går fortare att få till rätt konsistens på klägget då, men jag är rätt så övertygad om det är väldigt beroende av vilken kräm, tvål, och borste som används.

Om man inte har tillgång till skål så funkar det att ta rakkräm och/eller raktvål direkt i blöt borste också, för att sedan vispa upp skummet direkt i nyllet. Det kan dock leda till att man får skum i näsan och sölar ner onödigt mycket i badrummet.

Skulle man sakna rakborste så går det även att vispa upp skummet direkt i nyllet med näven, men då krävs det att man har lite längd på skägget för att det inte ska bli för tunt skum. Metoden fungerar dock ypperligt till pungen om man har en slagkraftig raggarsträng i närområdet.

Men om man nu har sitt kitt i ordning så är det bara att mula runt lite skum i nyllet med borsten. Pensla sedan så att stråna står rätt ut så mycket som möjligt.

Sedan så sträcker man ut huden genom att kröka huvudet bakåt (fungerar nog inte om man är en tjockis). På ställen där inte den metoden fungerar så får man använda den lediga handen för att sträcka och puffa. Strategin bör vara att få till små och relativt plana områden med lagom spänd hud.

Man bör raka små och korta drag, och skölja ur hyveln ofta så att den inte kläggas igen av skägg. Det är betydligt lättare att skölja ur en riktig säkerhetsrakhyvel än moderna plastvarianter. Inte jobbigt alls.

Mellan varje pass med hyveln så ska man lägga på ett nytt lager rakkräm med borsten. Fuska inte med det så slipper du rakbränna.

När man är len och fin så sköljer man av nyllet ordentligt. När man är torr så smörjer man in sig med en för ändamålet avsedd salva.

Har man skurit sig så är det bara att sluta såret med lämplig kemikalie före insmörjningen.

Jag har obehaglig quislinghud i ansiktet, och får lätt rakbränna och skit efter rakning. Även om jag använder rakapparater från Philips så jävlas huden med mig. Sedan jag började använda ordentliga säkerhetsrakhyvlar och slutade med trycksatt rakskum så försvann problemen. Jag har företrädelsevis testat fattiga produkter ifrån ICA och Apoteket, så det kan vara så att det finns ordentligt med utrymme för ökad trivsel i samband med rakning. I alla händelser så är de billigaste rakbladen från Ebay i kombination med endast billig raktvål från ICA många gånger effektivare och skonsammare än de dyraste prylarna från Gillette. Och att raka sig med deras Fusion-system, med blad, gel, kräm och hela kittet blir alldeles otroligt mycket dyrare än att använda riktiga grejer

Det är svårt att på ett adekvat sätt beskriva hur värdelösa moderna rakhyvlar är. Merkur vs Gillette är inte Volvo vs SAAB. Nazityskland vs Danmark, eller George Foreman vs Sara Wedlund känns som betydligt mer rimliga liknelser. Ansvariga direktörer borde på fullaste allvar få fängelse för Gillettes marknadsföringskampanjer och mjäkiga myndighetspersoner som ser mellan fingrarna på skiten borde omyndigförklaras
__________________
Senast redigerad av Gerra 2008-02-24 kl. 23:48.
Citera