Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-30, 23:32
  #2449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Tack för svar. Fast det är ju en ren lögn att amerikaner måste uppge sin adress. Jag har flugit non-stop från London, Stockholm, Frankfurt, Berlin och Amsterdam till USA tidigare utan att behöva uppge min hemadress.

Hur som helst, blir jag ju nu, i samband med nekandet av ombordstigning, samtidigt en illegal invandrare i Sverige. Med amerikanskt pass kan jag vistas här i endast 3 månader utan visum, vilket löper ut snart. Är det ett bättre rykte och anseende för British Airways att släppa in en illegal invandrare i Sverige?

Vet du hur jag kan gå vidare? Förr eller senare måste ju Sverige skicka hem mig. Om vi skiter i advokat, vilka bör jag kontakta? Gränspolisen och överlämna mig själv?



Kan frivården återkalla pass? Om man har skyddstillsyn och ett giltigt pass samt inte har något reseförbud kan man åka utomlands då? Utan att det blir någon slags ”rödflagg” när dom scannar passet om man ska ut ur eu ?
Citera
2023-12-31, 13:00
  #2450
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Tack för svar. Fast det är ju en ren lögn att amerikaner måste uppge sin adress. Jag har flugit non-stop från London, Stockholm, Frankfurt, Berlin och Amsterdam till USA tidigare utan att behöva uppge min hemadress.

Hur som helst, blir jag ju nu, i samband med nekandet av ombordstigning, samtidigt en illegal invandrare i Sverige. Med amerikanskt pass kan jag vistas här i endast 3 månader utan visum, vilket löper ut snart. Är det ett bättre rykte och anseende för British Airways att släppa in en illegal invandrare i Sverige?

Vet du hur jag kan gå vidare? Förr eller senare måste ju Sverige skicka hem mig. Om vi skiter i advokat, vilka bör jag kontakta? Gränspolisen och överlämna mig själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Jurkan143
Kan frivården återkalla pass? Om man har skyddstillsyn och ett giltigt pass samt inte har något reseförbud kan man åka utomlands då? Utan att det blir någon slags ”rödflagg” när dom scannar passet om man ska ut ur eu ?

Ingen aning. I mitt fall, ljuger svenska myndigheter för mig om att TSA, CBP DHS och/eller US Immigration har sagt att vi måste ha din adress och/eller förhöra dig inför avresa till USA. Detta är, återigen, en ren lögn. Inga av dessa myndigheter har skickat någon som helst order till Sverige. Icke-amerikaner måste genomgå dessa, för om de blir tillbakaskickade, måste flygbolagen betala för deras återresa samt åläggs böter. Men amerikaner kan lagligt inte skickas tillbaka, därför behöver de inte besvara några frågor eller/och uppge sin hemadress. Jag konsulterade en amerikansk advokat härom, som upplyste mig om detta. Dessutom står det i amerikansk lag: United States Code, Title 8, Section 1185, det enda en amerikan behöver för att göra entré i USA är ett lagligt amerikanskt pass.

Jag har nu överlämnat mig till gränspolisen som illegal invandrare och tilldelats en advokat. Ty jag kom hit som turist i 4 v, och hade således en biljett som endast var giltig i 4 v, och vägrades därefter återresa, endast för att jag ej ville uppge min hemadress. Jag är så säker på att jag har rätt, att det inte finns en chans för svenska myndigheter eller flygbolag att ljuga för mig om att jag måste lämna några som helst uppgifter om mig och mitt liv i USA. Jag har ett giltigt amerikanskt pass och behöver endast ett sådant, för att återvända till mitt hemland.
Citera
2023-12-31, 22:30
  #2451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Ingen aning. I mitt fall, ljuger svenska myndigheter för mig om att TSA, CBP DHS och/eller US Immigration har sagt att vi måste ha din adress och/eller förhöra dig inför avresa till USA. Detta är, återigen, en ren lögn. Inga av dessa myndigheter har skickat någon som helst order till Sverige. Icke-amerikaner måste genomgå dessa, för om de blir tillbakaskickade, måste flygbolagen betala för deras återresa samt åläggs böter. Men amerikaner kan lagligt inte skickas tillbaka, därför behöver de inte besvara några frågor eller/och uppge sin hemadress. Jag konsulterade en amerikansk advokat härom, som upplyste mig om detta. Dessutom står det i amerikansk lag: United States Code, Title 8, Section 1185, det enda en amerikan behöver för att göra entré i USA är ett lagligt amerikanskt pass.

Jag har nu överlämnat mig till gränspolisen som illegal invandrare och tilldelats en advokat. Ty jag kom hit som turist i 4 v, och hade således en biljett som endast var giltig i 4 v, och vägrades därefter återresa, endast för att jag ej ville uppge min hemadress. Jag är så säker på att jag har rätt, att det inte finns en chans för svenska myndigheter eller flygbolag att ljuga för mig om att jag måste lämna några som helst uppgifter om mig och mitt liv i USA. Jag har ett giltigt amerikanskt pass och behöver endast ett sådant, för att återvända till mitt hemland.

Ingen som vet hur det är med kriminalvården och åka utomlands?
Citera
2024-01-01, 17:54
  #2452
Medlem
Ingen som jobbar på gränspassage på Arlanda vad kan de se när passet scannas ?
Citera
2024-01-09, 19:26
  #2453
Medlem
MisterChristers avatar
Schengensamarbetet och jag som svensk

"Schengensamarbetet är ett fördjupat samarbete inom Europeiska unionen med huvudsyftet att upprätthålla ett område utan inre gränskontroller"

Kan jag ta bilen från Örnsköldsvik till Barcelona utan Identitetshandlingar? Har inget pass bara körkort. Eller måste man uppvisa någon form av ID via Danmark, Holland, Frankrike,Tyskland eller Spanien? Är det bättre med Färja? Flyg?
Citera
2024-01-09, 19:31
  #2454
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterChrister
"Schengensamarbetet är ett fördjupat samarbete inom Europeiska unionen med huvudsyftet att upprätthålla ett område utan inre gränskontroller"

Kan jag ta bilen från Örnsköldsvik till Barcelona utan Identitetshandlingar? Har inget pass bara körkort. Eller måste man uppvisa någon form av ID via Danmark, Holland, Frankrike,Tyskland eller Spanien? Är det bättre med Färja? Flyg?

Nej. Schengen handlar INTE om att röra sig utan id-handlingar. Du måste ha ett giltigt id och ett körkort är inte en giltig id-handling. Alltså pass eller svenskt id ("nationellt identitetskort"). Dessa handlingar ansöker du om hos polisen. Det kan gå på en dryg vecka om du har tur. Du kan ansöka om pass/ id på vilken polismyndighet som helst, alltså inte obligatoriskt där du bor (om det skulle vara kö).

I praktiken är det möjligt att köra den rutt du nämner utan id men du kan alltid hamna i en poliskontroll. Men vanligast där att de ber om körkort. Ta flyget kan du inte.

Och som Trakesson skriver är bilens id viktigt, dvs registreringsbeviset.
Internationellt försäkringskort kan också vara viktigt. Ett grönt papper du får från ditt försäkringsbolag. Detta har jag behövt visa upp med registreringsbeviset i Östeuropa.
__________________
Senast redigerad av farbror Sven 2024-01-09 kl. 19:40.
Citera
2024-01-09, 19:31
  #2455
Medlem
Trakessons avatar
Det kan funka. Jag har gjort det fast på MC. Nu har väl en del länder bestämt sig för att inte godkänna körkortet som identitetshandling längre, så då kan du behöva ett nationellt id-kort i tillägg till körkortet om du blir ombedd att identifiera dig. I vissa länder (tex Tyskland) måste du ha fordonets registreringsbevis med dig. Råkar du it för en nitisk trafikpolis tar han bilen för dig annars och du får inte tillbaks den förrän du kan visa upp regbeviset. Vet folk som fastnat nästan en vecka eftersom de varit tvungna att beställa regbevis och få dem skickade till sig i Tyskland.
Citera
2024-01-09, 19:53
  #2456
Medlem
Glostrups avatar
Du behöver, som flera har påpekat, giltigt körkort och giltig id-handling (pass eller nationellt id-kort). Därtill har varje land egna regler för vad du ska ha med dig, i form av utrustning och dokumentation.

Det finns gott om info på nätet, SVMC är en bra start.

https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20...i%20Europa.pdf
Citera
2024-01-09, 20:06
  #2457
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du behöver, som flera har påpekat, giltigt körkort och giltig id-handling (pass eller nationellt id-kort). Därtill har varje land egna regler för vad du ska ha med dig, i form av utrustning och dokumentation.

Det finns gott om info på nätet, SVMC är en bra start.

https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20...i%20Europa.pdf

Va? Är det sant? Jag som har använt FB som främsta nyhetskälla i 15 år trodde att det var helt vidöppna gränser i hela Europa och att det bara är för vem som helst att klampa igenom. Det står ju så på FB.
Citera
2024-01-09, 20:31
  #2458
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Jag har bilat till Frankrike och Balkan m.fl länder utan att uppvisa legitimation, där emot är ID alltid bra om du ska boka hotell eller hyra saker
Citera
2024-03-27, 19:20
  #2459
Medlem
explorerss avatar
2024-03-27

Avgiften för pass höjs till 500 kronor.

Avgiftshöjningen gäller från och med 1 maj 2024.
Citat:
Regeringen har beslutat att ansökningsavgiften för vanliga pass och extra pass höjs från 400 kronor till 500 kronor. Avgiftshöjningen gäller från och med den 1 maj 2024. Samtidigt får Polismyndigheten i uppdrag att vidta åtgärder för att öka kostnadskontrollen och effektiviteten i den avgiftsfinansierade verksamheten.
https://www.regeringen.se/pressmedde...ll-500-kronor/
Citera
2024-04-23, 14:15
  #2460
Medlem
Gabrielswes avatar
Om man tar bort sitt mellannamn och får det godkänt hos Skatteverket, t ex Mikael CHRISTER Svensson och det nya blir då alltså Mikael Svensson, måste man då fixa tid hos Passcentralen för att ordna nytt Nationellt Id-kort samt Pass?

Jag ringde Skatteverket och hon jag talade med kunde inte gå i god för detta, hon TRODDE, men visste inte alltså.
__________________
Senast redigerad av Gabrielswe 2024-04-23 kl. 14:18.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951587

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback