Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-03, 19:39
  #4837
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Intressant utveckling av oljepriset sedan december. Såg inte riktigt det komma utan har betraktat mina oljeinnehav som högavkastande obligationer med långsiktig potential.

IEA förutspår att amerikansk produktion kommer öka i år och skapa överflöd.

Men produktionsdata i början av året har kommit in svagt.

Futures är fortsatt i backwardation vilket är bullish.

Det är som om rond 1 mellan Doomberg och Berman inletts.

Jag lutar åt att IEA har rätt och att oljepriset toppar ut och sjunker tillbaka.
Även jag tror det, men tror samtidigt inte att det faller tillbaka ner mot låga 70 igen utan det stabiliseras nog strax över 80 vilket är en fin-fin nivå som alla gillar. Skulle däremot efterfrågan fortsätta att överraska medan produktionen inte hänger med så kommer ökad produktion av Saudi som då lär annonseras i sommar faktiskt vara bullish. Tror de som räknar bort USA gör ett misstag däremot, de hittar alltid sätt att få ut mer produktion. Det är verkligen ett otroligt teknikunder, få förstår nu hur snabbt framåt tekniken gått i oljebranschen.

Firar förövrigt min andra 10 bagger idag inom energisektorn i investeringarna köpta sedan 2020 (första var Sandridge köpt 2020 och såld 2022 vilket egentligen är ett skräpbolag), i form av Tidewater. Firade med att sälja av lite mer, har nu återhämtat hela investeringen plus en 200% vinst på den och sitter ändå kvar med 6x mer än jag investerade Känns överköpt och lär väl rekylera ner, men på medellång sikt har de framtiden framför sig.

Även bra drag i Drilling Tools International som gjort allting rätt i sex månader nu utan att marknaden brytt sig ett dyfft, men senaste veckan har det varit proppen ur med en 40% uppgång. Aktien kan mycket väl stabilisera sig här då den innan uppgången värderades till mindre än 2x EBITDA trots att det är ett tillväxtcase.
Citera
2024-04-05, 20:42
  #4838
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag är av tron att Ukrainas attacker på ryska oljeraff medelst moddade fjärrstyrda kukuruzniks fullmatade med bomber är den största orsaken till oljeprisrallyt.
Ja, åtminstone håller USA med eftersom de enligt FT vädjade till Ukraina att låta bli attackerna. Biden måste bli återvald.

Trendvändningen i oljan med backwardation skedde dock i slutet av december. Första attackerna hände i början av februari. Rallyt kanske hade kommit av sig annas. Svårt med kontrafaktiska spekulationer.

Vi får hur som helst tacka Ukraina för att de ser till att Ryssland håller sina OPEC-löften om att minska produktionen...

Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Tror de som räknar bort USA gör ett misstag däremot, de hittar alltid sätt att få ut mer produktion. Det är verkligen ett otroligt teknikunder, få förstår nu hur snabbt framåt tekniken gått i oljebranschen.
Alla råvaruproducenter är för jävliga på att fixa fram varan. Alla råvarupriser som stiger till skyarna kollapsar snart.
Citera
2024-04-05, 21:16
  #4839
Medlem
Om du äger Berkshire Hathaway så får du allt i ett paket. De äger räntor och råvaror samt har en enorm mängd med likvider. Förutom deras portfölj i olika aktier och med en otroligt intelligent ledning. Warren Buffet är där och även för andra generationer.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2024-04-05 kl. 21:18.
Citera
2024-04-05, 22:11
  #4840
Medlem
Zooma ut silver på all historik, liknar det ändå inte en cup and handle? Inte en perfekt sådan, men ändå liknande. Inte för att jag är en expert på TA. Och förmodligen går min teori att falsifiera eftersom handle bottnade en specifik procent under ATHn etc. Men det är väl vackert ändå? Jag har inget emot guld alls, jag hoppas alla guldägare lyckas, för jag är en av er. Men silver kanske också har potential ändå? Vi har inte nått ATH där än.
https://tradingeconomics.com/commodity/silver
Citera
2024-04-11, 12:28
  #4841
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Även jag tror det, men tror samtidigt inte att det faller tillbaka ner mot låga 70 igen utan det stabiliseras nog strax över 80 vilket är en fin-fin nivå som alla gillar.
Har successivt skalat av de positioner jag inte ser som långsiktiga.

Gårdagens inflationssiffror bars upp helt av shelter som släpar och bilförsäkringar som fortsätter att bli dyrare för att USA håller på att få samma demografi som Kuba.

Oljeaktier skuttade för att folk tror att det är dags för ny inflationsvåg.
Citera
2024-04-11, 20:23
  #4842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Även jag tror det, men tror samtidigt inte att det faller tillbaka ner mot låga 70 igen utan det stabiliseras nog strax över 80 vilket är en fin-fin nivå som alla gillar. Skulle däremot efterfrågan fortsätta att överraska medan produktionen inte hänger med så kommer ökad produktion av Saudi som då lär annonseras i sommar faktiskt vara bullish. Tror de som räknar bort USA gör ett misstag däremot, de hittar alltid sätt att få ut mer produktion. Det är verkligen ett otroligt teknikunder, få förstår nu hur snabbt framåt tekniken gått i oljebranschen.

Firar förövrigt min andra 10 bagger idag inom energisektorn i investeringarna köpta sedan 2020 (första var Sandridge köpt 2020 och såld 2022 vilket egentligen är ett skräpbolag), i form av Tidewater. Firade med att sälja av lite mer, har nu återhämtat hela investeringen plus en 200% vinst på den och sitter ändå kvar med 6x mer än jag investerade Känns överköpt och lär väl rekylera ner, men på medellång sikt har de framtiden framför sig.

Även bra drag i Drilling Tools International som gjort allting rätt i sex månader nu utan att marknaden brytt sig ett dyfft, men senaste veckan har det varit proppen ur med en 40% uppgång. Aktien kan mycket väl stabilisera sig här då den innan uppgången värderades till mindre än 2x EBITDA trots att det är ett tillväxtcase.
När kan US GAS börja stiga? 1,75 och kraschande.
Citera
2024-04-11, 21:40
  #4843
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
När kan US GAS börja stiga? 1,75 och kraschande.
Vid extremhetta, annars får man nog vänta något år när exporten kommer igång bättre. Producenterna har strypt produktionen.
Citera
2024-04-12, 02:24
  #4844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vid extremhetta, annars får man nog vänta något år när exporten kommer igång bättre. Producenterna har strypt produktionen.
Hade ingen koll överhuvudtaget och köpte igår kväll. Dumt att köpa eller hur mycket mer kan denna rasa?
Citera
2024-04-14, 22:28
  #4845
Medlem
Diagorass avatar
Hur mycket kommer oljepriset rusa nu när risken för ett storkrig i Mellanöstern blir allt större?
Citera
2024-04-15, 08:02
  #4846
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pooke
Zooma ut silver på all historik, liknar det ändå inte en cup and handle? Inte en perfekt sådan, men ändå liknande. Inte för att jag är en expert på TA. Och förmodligen går min teori att falsifiera eftersom handle bottnade en specifik procent under ATHn etc. Men det är väl vackert ändå? Jag har inget emot guld alls, jag hoppas alla guldägare lyckas, för jag är en av er. Men silver kanske också har potential ändå? Vi har inte nått ATH där än.
https://tradingeconomics.com/commodity/silver
Jag misstänker att vi slår ATH här under denna cykel. Men det gäller att kliva av också. Inte börja famtisera om bitcoin till millionen. Vi har ju haft två enorma uppgångar i silver tidigare som luften gick ur igen.

Silver har inte längre kopplingen till guld då vi behöver inte den för småmynt som tidigare. Guld är en garant mellan länder, men silver mest en industrivara.
Så tänker jag.
Citera
2024-04-15, 20:22
  #4847
Medlem
Vad tror vi om Borr Drilling?
NOK bör väl dessutom ha mer potential på uppsidan än vår kära SEK?
Citera
2024-04-15, 22:10
  #4848
Medlem
Oljan går bra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback