Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 09:56
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Om du ska jobba i Sverige så kan du utbilda dig i Polen. Om du vill komma till många länder utanför europa så det ett stort nej.

Varför skulle andra länder vara "ett stort Nej" jmf med Polen? Träffat på många från kliniken som pluggat utomlands och Ej i Polen.

Och att folk ser ner på andra som pluggat utomlands. Menar ni folk utanför Sjukhuset? Aldrig sett eller hört om något sånt på avd. Låter barnsligt.
Citera
2018-08-11, 11:20
  #362
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalvbebis
Varför skulle andra länder vara "ett stort Nej" jmf med Polen? Träffat på många från kliniken som pluggat utomlands och Ej i Polen.

Och att folk ser ner på andra som pluggat utomlands. Menar ni folk utanför Sjukhuset? Aldrig sett eller hört om något sånt på avd. Låter barnsligt.

Nu menar jag att det är betydligt svårare om man vill jobba i länder utanför EU, även med studier i polen. Australien sätter t. ex. en betydligt högre prioritet på rika länder där sverige ingår men inte östeuropa.
__________________
Senast redigerad av Fojos 2018-08-11 kl. 11:22.
Citera
2018-09-29, 07:02
  #363
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pal11
Pluggar själv i Litauen.
Språket är det största minuset då du måste behärska det. (Kliniska delen). Lärarna kräver rätt mycket, så inte ovanligt att folk hoppar av de första 2 åren
Bra lärare och möjlighet till att forska om du skulle ha intresse.

Skulle du få intresse att jobba i England/Tyskland när alt är klart, så har du goda möjligheter då 75% av alla studerande jobbar där inom 1 år efter examen.
Man måste lära sig litauiska, alltså? Det är ett väldigt svårt språk - grammatiskt, i alla fall, måhända att det inte är lika supersvårt att göra sig förstådd.

Och: du får en examen i allmänmedicin, antar jag (om det är Kaunas). Vet du eller någon annan om det finns möjlighet att få göra om AT:n i Sverige om man är intresserad av en annan medicinsk specialitet?
Citera
2019-12-13, 10:01
  #364
Medlem
Gavle112s avatar
Asså ni som seriöst funderar på att studera till läkare i östeuropa borde tänka några varv till och ställa er dessa frågor:

Kommer en arbetsgivare ta in dig eller en med svensk examen om båda söker? (svaret kan du lista ut)

Kommer du kunna jobba i Gulfstaterna, USA, Australien? (även här kan du lista ut det)

Vad kommer folk tro (patienter, arbetsgivare, sjuksköterskor, läkarkollegor, entreprenörer) när de får höra att du haft för dåliga betyg och gått o läst i östeuropa?

Kommer du ses som "dom där" i den svenska läkarmarknaden?

Slutligen så kommer givetvist alla läkare från hela världen troligen kunna jobba i Sverige om det har legitimation så klart, men du kommer aldrig kunna "excell" eller kunna bli professor eller chefsläkare eftersom det finns alldeles för få platser för att utländska läkare någonsin skulle tänkas kvalificeras in i en sån tjänst. Kom o plugga här i sverige så har du en vacker framtid
Citera
2020-06-03, 14:03
  #365
Avstängd
Är det något som utbildat sig någon annanstans än i Östeuropa? Vart isåfall och hur gick studierna för er där?
Citera
2022-05-31, 16:46
  #366
Medlem
Ganska patetiska inlägg i denna tråd tyvärr. Visst krävs det något lägre betyg för att bli antagen till läkare i Östeuropa men de allra flesta universitet är riktigt bra. Annars skulle sjukvården i de länderna aldrig fungera. Det finns säkert rötägg som fuskar sig igenom utbildningen, precis som i Sverige, men de är verkligen i minoritet. Jag känner personligen flera läkare och tandläkare som arbetar i Sverige efter utbildning i Lettland och Slovakien. Alla har haft lätt att få jobb och de brukar säga att för att landa ditt första jobb är det viktigare att du har bra referenser från sommarjobb och att du ger ett seriöst och kunnigt intryck på intervjuer, än om du har utbildningen från Sverige eller ett annat land.
Citera
2022-12-26, 23:14
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Nu kan jag bara uttala mig om Cluj och min årskull. Det är mycket detaljkunskap som skall pluggas in, och vi läser flera kurser parallelt under terminen så vi har lång tid att lära oss på. Men för ett godkänt betyg är kraven låga. Många tycker att det är väldigt höga krav eller helt okej nivå, men vi får ju inte glömma att det framför allt är mindre studiebegåvade individer här. Klart att det blir tufft! Jag vet ju inte hur det är i Sverige, och jag har aldrig pratat med någon som studerat både utomlands och i Sverige. Jag trodde också det skulle vara hårdare, och jag uppfattar det som svårare att bli godkänt på Sjuksköterskeprogrammet i Sverige. Vi lär ju oss givetvis mer detaljkunskap och medicin här än till SSK, det är ju trots allt olika program, men akademiskt sett.

De flesta ligger runt 7-8 i snitt, en del som snitter högre och en del lägre. Tyskarna är utspridda över hela fältet, araberna ligger i princip på de lägre betyget. Bland svenskarna har en del lägre och andra bättre betyg.

Hur gick det för dig? Återvände du och slutförde programmet?
Citera
2022-12-31, 17:34
  #368
Medlem
Jag slutförde utbildning i Sverige.
Citera
2022-12-31, 23:23
  #369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Jag slutförde utbildning i Sverige.


Hade du rätt i det du skrev om att det var för lätt att få godkänt på proven, eller var det likadant i Sverige?
Citera
2022-12-31, 23:48
  #370
Medlem
Ja, jag tycker fortfarande att det var för lätt där, men det beror på hur man ser det. Mer faktabaserat, vilket är svårt när det är mycket information medan i Sverige krävs en bredare förståelse även om man det inte var särskilt svårt.
Citera
2023-01-10, 01:38
  #371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Ja, jag tycker fortfarande att det var för lätt där, men det beror på hur man ser det. Mer faktabaserat, vilket är svårt när det är mycket information medan i Sverige krävs en bredare förståelse även om man det inte var särskilt svårt.

Isåfall är nog det mest sannolika att du är ganska mycket mer än medelbegåvad då läkarprogrammet i Sverige ju ändå är känt som en av de svåraste utbildningarna.
Citera
2023-01-13, 18:43
  #372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starlord1999
Isåfall är nog det mest sannolika att du är ganska mycket mer än medelbegåvad då läkarprogrammet i Sverige ju ändå är känt som en av de svåraste utbildningarna.

Nej det är jag inte. Jag är ganska medelmåttig. Det är inte så mycket som är speciellt svårt under grundutbildningen. Jag tyckte att gymnasiet var betydligt svårare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback