Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-20, 00:36
  #1
Medlem
Nja, titeln är inte helt rättvis ännu.

Jag har nu fattat ett beslut om att ta tag i mitt viktproblem.
”Problemet” är så pass stort för mig att jag undviker att umgås med familj o vänner pga att jag inte är nöjd över hur jag ser ut.
Dejtning osv har också varit off the table vilket jag saknar.

Under dagen har jag loggar allt jag har ätit i appen Lifesum o planerar att göra detta tills jag når min målvikt på 100kg. Troligen kommer detta mål att uppdateras när/om jag får feeling för viktnedgången.

Kort om mig själv:
Kille på 31 år som i skrivandes stund väger 120kg o är 1.84 lång. Har en väldigt glad o livlig hund som jag promenerar med dagligen.

Jag är egenföretagare som mjukvaruutvecklare så det blir mycket datortid o stillasittande.


Under åren 2010 till 2018 så hade jag en kropp som jag var nöjd över - tror jag vägde ca 80-85kg. Då hade jag ett väldigt socialt liv o sportade mycket.

Jag har inte bestämt någon tidsram för detta projekt men jag planerar att ligga på ett underskott på 1000kcal per dag. Enligt Lifesum så ska jag äta ca 1200kcal per dag.

Av ovan skriver så uppskattar jag feedback o såklart lite pushning under vägens gång
Citera
2022-06-20, 01:09
  #2
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemling32
Nja, titeln är inte helt rättvis ännu.

Jag har nu fattat ett beslut om att ta tag i mitt viktproblem.
”Problemet” är så pass stort för mig att jag undviker att umgås med familj o vänner pga att jag inte är nöjd över hur jag ser ut.
Dejtning osv har också varit off the table vilket jag saknar.

Under dagen har jag loggar allt jag har ätit i appen Lifesum o planerar att göra detta tills jag når min målvikt på 100kg. Troligen kommer detta mål att uppdateras när/om jag får feeling för viktnedgången.

Kort om mig själv:
Kille på 31 år som i skrivandes stund väger 120kg o är 1.84 lång. Har en väldigt glad o livlig hund som jag promenerar med dagligen.

Jag är egenföretagare som mjukvaruutvecklare så det blir mycket datortid o stillasittande.


Under åren 2010 till 2018 så hade jag en kropp som jag var nöjd över - tror jag vägde ca 80-85kg. Då hade jag ett väldigt socialt liv o sportade mycket.

Jag har inte bestämt någon tidsram för detta projekt men jag planerar att ligga på ett underskott på 1000kcal per dag. Enligt Lifesum så ska jag äta ca 1200kcal per dag.

Av ovan skriver så uppskattar jag feedback o såklart lite pushning under vägens gång

Jättebra att du vill ändra på din situation!
Övervikt är inte bra varken för fysisk eller psykisk hälsa.

Antar att du har ätit ganska mycket mat innan?

Jag har hjälpt en väninna att gå ner från + 150 kg till 65 kg.

När man väger väldigt mycket och har ätit för mycket så måste man vänja kroppen till att äta normala portioner.

Jag rekommenderar 3 mål mat och två mellanmål om dagen.
Mellanmål som är bra är banan och en god proteinbar (som du delar upp), finns bra på exempelvis Protein.se, de är stora och har tuggmotstånd och lite kalorier i förhållande till sin storlek.

Mat som man kan äta mycket av men det ger lite kalorier:
Nötfärs och vitkål.
Kokt fisk och ris.
Kyckling och mathavre, bulgur eller couscous, bönor.
Morötter, broccoli, blomkål mm.

Till frukost brukar havregrynsgröt med lite jordnötssmör vara bra och mättande.
Ägg också.

Den här typen av mat åt min väninna, massor av grönsaker som är hårda ger mer mättnad vilket hon behövde i början.

Det är jättebra att du har en hund för då kommer du automatiskt ut mer.
Antar att du går flera gånger dagligen.

Kolla upp på nätet träning du kan göra hemma till att börja med men sedan rekommenderar jag att du skaffar en PT på ett bra gym.

Heja dig, du klarar detta!
Citera
2022-06-20, 10:04
  #3
Medlem
SkateBlinds avatar

Man måste börja någonstans och det har du gjort nu. Jag har sagt det förr och gör det igen, väg dig inte för ofta, mät dina kroppsmått. Ibland känns det som att vågen står still, men kollar man kroppsmåtten så har de förändrats i takt med att fett blir muskler.

Ta inte bort allt på en gång, det är mycket lättare att tröttna då med massa förbud än med restriktioner.
Till exempel, jag själv kunde utan bekymmer äta en påse chips på en helg förut, men jag drog ner det till portionsstorlek som är 30g, dvs en chipspåse räcker plötsligt 3 helger istället. Jag drack en hel del sockrad läsk, men har gått över till light/zero produkter istället, fortfarande inte nyttigt eller nödvändigt, men för att inte strypa allt man haft tidigare kan det vara ett bra mellansteg.

Förmodligen kommer du se en ganska drastisk ndgång initialt som sedan kommer att plana ut. Då kan det vara läge för att ligga på kaloribalans ett tag för att vänja kroppen vid den nya vikten och samtidigt inte tappa all motivation.

Lycka till, ska bli kul att följa framstegen.
Citera
2022-06-20, 12:45
  #4
Medlem
Skalman19xxs avatar
Välkommen till klubben, och önskar all lycka till!

Önskar se att du håller igång din journal för dig själv och att jag tycker att det är roligt att läsa om andras resor.
Citera
2022-06-20, 18:00
  #5
Medlem
Verkligen jätteroligt att ni är tog er tid att skriva era tips Sitter lite dåligt till för att svara på respektive inlägg men det kommer

Om en liten stund kommer en uppdatering!
Citera
2022-06-20, 18:52
  #6
Medlem
Söndag 19 Juni 2022

Frukost
Ostfralla utan smör (100g)
Cervelatwurst (15g)
Kaffe utan mjölk
= 336 kcal

Mellanmål
Kanelbulle
= 281 kcal

Middag
4st ägg (kokta)
4st Tomat (cocktail)
= 314 kcal

Dricka under dagen
Nocco Passion 33cl
ca 1 liter vatten
= 13 kcal

Totalt intag av mat, 941 kcal

Kommentar
Hade väldigt dålig inspiration på mat samt så är maten inte vägd. Inspirationen o en matvågen fixas tills imorgon.
__________________
Senast redigerad av lemling32 2022-06-20 kl. 19:01.
Citera
2022-06-20, 18:57
  #7
Medlem
Måndag 20 Juni 2022

Kroppsmått
Midja, 114 cm
Hals, 39 cm
Lår, 60 cm
Bröst, 114 cm

Dagens kost kommer imorgon.
Citera
2022-06-21, 11:11
  #8
Medlem
Månad 20 Juni 2022

Frukost
Axa Havregryn (30g)
Björnbär (10g)
Lättmjölk (270g)
Kaffe utan mjölk
= 221 kcal

Lunch
Cervelatwurst (15g)
Kvarg (200g)
Surdegsbröd (24g)
Vindruvor (37g)
Banan (69g)
= 319 kcal

Middag
Blandfärs (160g)
Krossade tomater (100g)
Lättmjölk (200g)
Morot (300g)
= 533 kcal

Mellanmål/kvällsmål
Kvarg (200g)
Banan (76g)
= 192 kcal

Dricka under dagen
2st Nocco Passion 33cl
ca 1 liter vatten
= 26 kcal

Totalt intag av mat, 1291 kcal

Kommentar
Lite roligare kost o jag höll mig mätt under hela dagen. Kände mig inte heller trött under dagen - tidigare blev jag dödstrött vid ca 17 om dagarna
Citera
2022-06-22, 08:50
  #9
Medlem
SkateBlinds avatar

Jag upplevde det också i början av viktnedgång att jag blev väldigt trött på seneftermiddagen, men efter ett tag vänjer sig kroppen vid ens nya diet.

Det är bara att kämpa på, det kommer komma dagar då det känns riktigt tungt, unna dig då en extra banan eller en näve jordgubbar eller något annat som kan passa, det är det långsiktiga som ger resultat. Så så länge man inte går bananas så kommer det gå åt rätt håll.
Citera
2022-06-22, 16:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind

Jag upplevde det också i början av viktnedgång att jag blev väldigt trött på seneftermiddagen, men efter ett tag vänjer sig kroppen vid ens nya diet.

Det är bara att kämpa på, det kommer komma dagar då det känns riktigt tungt, unna dig då en extra banan eller en näve jordgubbar eller något annat som kan passa, det är det långsiktiga som ger resultat. Så så länge man inte går bananas så kommer det gå åt rätt håll.

Aha jag förstår! Jag ska försöka övervinna det fantastiska suget som tyvärr uppstår ibland. Tycker även banan är väldigt gott så ska försöka att alltid ha det hemma
Citera
2022-06-22, 16:57
  #11
Medlem
Tisdag 21 Juni 2022

Frukost
Axa Havregryn (10g)
Lättmjölk (300)
Kaffe utan mjölk
Banan (58g)
Majskaka (9g)
Pepparsalami (15g)

Lunch
Kvarg (200g)
Banan (72g)
Riskaka (18g)

Middag
Blandfärs (160g)
Krossade tomater (100g)
Morot (212g)
Strawberry Orange Fruit drink (400ml)

Mellanmål/kvällsmål
Kvarg (200g)
Riskaka (18g)

Totalt intag av mat, 1272 kcal

Kommentar
Natten mellan måndagen o tisdagen fick jag ett sjukt sug efter något att äta - tog mig då en liten bit banan. I övrigt så var jag ganska pigg under dagen. Dock aningen seg i huvudet från dess att jag vaknade tills lunchtid.
Citera
2022-06-22, 16:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Välkommen till klubben, och önskar all lycka till!

Önskar se att du håller igång din journal för dig själv och att jag tycker att det är roligt att läsa om andras resor.

Tack så mycket Kul att du är här inne o läser! Har tjuvkikat lite på din journal o fått lite matinspiration.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback