Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-18, 13:06
  #349
Medlem
elektronikfreaks avatar
Har tonvis med vinyl… mest Beatles, Stones, Led Zep, Pink Floyd, Deep Purple, David Bowie mm mm mm. I synnerhet mängder med bootlegs vilket beror på att jag var ägaren av Skivimporten Recordcenter i mitten slutet av 70-talet o även STONED RECORDS där jag hann ge ut 6 album innan grammofonbolagen satte in en privatdetektiv o det senare blev polisingripande, förhör, åtal o fängelse.

Plattorna jag gjorde för 30 år sedan var:

Roxy Music - Why Do You Think I'm A Funky Chick (dubbel från Konserthuset i Sthlm '76 om jag inte minns fel)
Patti Smith - I Never Talked To Bob Dylan (enkel från Konserthuset i Sthlm '77 om jag inte minns fel)
Jimi Hendrix - Guitar Hero (BBC Radio One never released outtakes)
Black Sabbath - Killing Yourself To Die (dubbel från Olympen, Lund '77)
Queen - Invite You To A Night At The Warehouse (dubbel från Bröndbyhallen i Köpenhamn '77)
Lou Reed - What Ever Happened To Dick & Steve? (enkel från Konserthuset, Sthlm '74)


…4 plattor var på G…
Electric Light Orchestra dubbel från Köpenhamn '78
Genesis trippel från Gbg -78
David Bowie dubbel från Gbg '78
Bob Dylan trippel från Gbg '78


Dessvärre blev trippeln med Dylan STONED RECORDS fall. Dylan lirade i Gbg några månader innan han lirade på Wembley o jag hade redan tapen klar för gravering o pressning o skickade över några tusen reklam flyers till en polare i London som delade ut dem på Dylans konsert på Wembley. Dessvärre kom en av dessa reklamlappar i händerna på Dylans engelska producent som tog kontakt med Dylans amerikanska producent som tog kontakt med IFPI i Stockholm som satte in en privatdetektiv… o sedan blev det stentorsk.

Huruvida de här plattorna är värda någonting idag har jag ingen som helst uppfattning om. Har i vart fall några dussin kvar av varje för mitt personliga bruk. Hann för övrigt ge ut drygt 18.000 skivor… obs skivor INTE album… varav drygt 1.000 låg med i beslaget som polisen gjorde i aug '78.

Har som sagt mängder med bootlegs… säkerligen uppåt 1.500 stycken o enbart 1:a pressningar eftersom jag hade direktkontakt med både killarna i Holland som pressade i Holland liksom med Andrea Ellen Waters mer känd som Vicky Vinyl som bl a låg bakom Idle Mind Production… som för övrigt var mina distributörer i Holland resp USA.

På den officiella biten kan nämnas 1:a pressningar av allt som Beatles, Stones, Led Zep, Pink Floyd, David Bowie m fl gav ut.

Nämnas kan… Beatles Yesterday & Today med det sk butcher cover
Beatles Christmas Album som enbart distribuerades till medlemmarna i Beatles Officiella Fanclub
Beatles flexi singlar som låg på ovannämnda LP o som släpptes som julklappar från Beatles till medlemmarna i Beatles Officiella Fanclub varje jul -'63 - '69
samt mängder med demos, promos o testpressningar
Beatles japanska deluxe pressningar i 1:a utgåva
Samt hela kompletta numrerade Tobo Milo production… som förvisso var en bootleg produktion… men som var extremt efterfrågad… då!

Ja, listan kan göras otroligt lång… men än sak är då säker… vinylen är definitivt INTE död!!!

*ROCK ON*
Citera
2008-11-18, 13:13
  #350
Medlem
Elfrides avatar
Markoolios första singel "Sommar och sol"
Citera
2008-11-20, 00:03
  #351
Medlem
Johnny Blades avatar
Din samling skulle man gärna ta en titt på, elektronikfreak!

Då är det alltså du som är skyldig till felstavningen Killing Yorself To Die på den första pressningen av Sabbath-dubbeln?
Den är väl rätt så värdefull nu?
Citera
2008-11-20, 01:34
  #352
Medlem
WorlocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rofer
Morbid - December Moon. Originalkassett. 20-25 ex.
Av ren nyfikenhet, vad är den värd på ett ungefär?

20-25 ex låter väldigt lite, men jag har också dålig koll på Morbid.
Citera
2008-11-20, 03:30
  #353
Medlem
scwabs avatar
- Jag har orginalet av Batmansoundtracket till tv-serien som gick på 60-talet,
- the beatles in hamburg
- Karnevalsmelodin från 82 tryck på stan!
- Har två versioner av Dark side of the moon med två olika affischer inklusive ett litet fint klistermärke.
Citera
2008-11-20, 08:51
  #354
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Har tonvis med vinyl… mest Beatles, Stones, Led Zep, Pink Floyd, Deep Purple, David Bowie mm mm mm. I synnerhet mängder med bootlegs vilket beror på att jag var ägaren av Skivimporten Recordcenter i mitten slutet av 70-talet o även STONED RECORDS där jag hann ge ut 6 album innan grammofonbolagen satte in en privatdetektiv o det senare blev polisingripande, förhör, åtal o fängelse.

Plattorna jag gjorde för 30 år sedan var:

Roxy Music - Why Do You Think I'm A Funky Chick (dubbel från Konserthuset i Sthlm '76 om jag inte minns fel)
Patti Smith - I Never Talked To Bob Dylan (enkel från Konserthuset i Sthlm '77 om jag inte minns fel)
Jimi Hendrix - Guitar Hero (BBC Radio One never released outtakes)
Black Sabbath - Killing Yourself To Die (dubbel från Olympen, Lund '77)
Queen - Invite You To A Night At The Warehouse (dubbel från Bröndbyhallen i Köpenhamn '77)
Lou Reed - What Ever Happened To Dick & Steve? (enkel från Konserthuset, Sthlm '74)


…4 plattor var på G…
Electric Light Orchestra dubbel från Köpenhamn '78
Genesis trippel från Gbg -78
David Bowie dubbel från Gbg '78
Bob Dylan trippel från Gbg '78


Dessvärre blev trippeln med Dylan STONED RECORDS fall. Dylan lirade i Gbg några månader innan han lirade på Wembley o jag hade redan tapen klar för gravering o pressning o skickade över några tusen reklam flyers till en polare i London som delade ut dem på Dylans konsert på Wembley. Dessvärre kom en av dessa reklamlappar i händerna på Dylans engelska producent som tog kontakt med Dylans amerikanska producent som tog kontakt med IFPI i Stockholm som satte in en privatdetektiv… o sedan blev det stentorsk.

Huruvida de här plattorna är värda någonting idag har jag ingen som helst uppfattning om. Har i vart fall några dussin kvar av varje för mitt personliga bruk. Hann för övrigt ge ut drygt 18.000 skivor… obs skivor INTE album… varav drygt 1.000 låg med i beslaget som polisen gjorde i aug '78.

Har som sagt mängder med bootlegs… säkerligen uppåt 1.500 stycken o enbart 1:a pressningar eftersom jag hade direktkontakt med både killarna i Holland som pressade i Holland liksom med Andrea Ellen Waters mer känd som Vicky Vinyl som bl a låg bakom Idle Mind Production… som för övrigt var mina distributörer i Holland resp USA.

På den officiella biten kan nämnas 1:a pressningar av allt som Beatles, Stones, Led Zep, Pink Floyd, David Bowie m fl gav ut.

Nämnas kan… Beatles Yesterday & Today med det sk butcher cover
Beatles Christmas Album som enbart distribuerades till medlemmarna i Beatles Officiella Fanclub
Beatles flexi singlar som låg på ovannämnda LP o som släpptes som julklappar från Beatles till medlemmarna i Beatles Officiella Fanclub varje jul -'63 - '69
samt mängder med demos, promos o testpressningar
Beatles japanska deluxe pressningar i 1:a utgåva
Samt hela kompletta numrerade Tobo Milo production… som förvisso var en bootleg produktion… men som var extremt efterfrågad… då!

Ja, listan kan göras otroligt lång… men än sak är då säker… vinylen är definitivt INTE död!!!

*ROCK ON*

tog de dina Dylan band ?
Citera
2008-11-20, 11:05
  #355
Medlem
Pubertals avatar
dom har säkert inget stort ekonomiskt värde, men jag gillar dessa vinyler bäst:

Melvins -Interstellar overdrive (12:a, lila vinyl)
Altamont -Dead or alive (12:a, röd vinyl)
Sawed off -Butcher town/Tou´ll be taken care off (singel)
Sonic Youth -Slaapkamers met slagroom, stil, herinneringen (LP, grönlamerad)
Tant Strul -Tant Strul
Tant Strul -Amazon
Tant Strul -Jag önskar dig
The Smiths -"Rank"
De la soul -Three feet high and rising
Elliot Smith -Elliot Smith
Citera
2008-11-20, 17:03
  #356
Medlem
Rofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorlocK
Av ren nyfikenhet, vad är den värd på ett ungefär?

20-25 ex låter väldigt lite, men jag har också dålig koll på Morbid.

Jag skulle tippa på 1000-1200kr. Svårt att veta då jag bara sett den säljas 2 ggr.
På eBay skulle man säkert få ännu mer av nån rik snorunge.
Citera
2008-11-20, 17:34
  #357
Medlem
Oakenshields avatar
Senaste tillskott i samlingen: ett topp-ex av Free's Tons Of Sobs, förstapress (UK) på rosa Island-etiketten. Inte ett märkte nånstans whatsoever tamejfan.

Och jävlarimig ingen dålig platta heller!
Citera
2008-11-21, 00:13
  #358
Medlem
har en signerad version av michael jacksons thriller 25 year anniversary som jag vann på någon hemsida
Citera
2008-12-15, 10:50
  #359
Medlem
Bathory - The Return
Bathory - Twilight of The Gods

originalvinyler utgivna av Black Mark
Citera
2009-01-06, 13:11
  #360
Medlem
Dissection - Storm of The Light's Bane på vinyl
utgivet 1995 av nuclear blast
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback