Citat:
Det är inte min mening att anmärka på saker, men Buddhan var inte vegetarian. Han hade å andra sidan heller inget begär efter kött, utan åt det som han fick skänkt. Buddhan var ingen social aktivist.
Det är sant att mycket i de Buddhistiska skrifterna förmodligen har ändrats över tid. Men mycket saker är genomgående desamma mellan olika texter och följer samma tema. Och dessa saker kan verifieras eller förkastas genom din egen träning i meditation. Tro är ingen central del av Buddhismen, men kan vara hjälpsam.
Om Buddha fanns eller inte fanns är egentligen oviktigt för sanningen Buddhismen försöker förmedla. Detta då sanning är något som står av sig själv och oberoende av en person. Och i generationer av människor har realiserat och därmed bekräftat sanningsenligheten i Buddhans läror.
Det dröjde ca. 400-500 år innan lärorna skrevs ner. Tror du tänker på Mahayana-Buddhismen som är en senare konstruktion. Och den starka muntliga traditionen av memorerande av suttorna (lärorna/texterna) är vad som har bevarat dom från Buddhas död tills de skrevs ner.
Det är sant att mycket i de Buddhistiska skrifterna förmodligen har ändrats över tid. Men mycket saker är genomgående desamma mellan olika texter och följer samma tema. Och dessa saker kan verifieras eller förkastas genom din egen träning i meditation. Tro är ingen central del av Buddhismen, men kan vara hjälpsam.
Om Buddha fanns eller inte fanns är egentligen oviktigt för sanningen Buddhismen försöker förmedla. Detta då sanning är något som står av sig själv och oberoende av en person. Och i generationer av människor har realiserat och därmed bekräftat sanningsenligheten i Buddhans läror.
Det dröjde ca. 400-500 år innan lärorna skrevs ner. Tror du tänker på Mahayana-Buddhismen som är en senare konstruktion. Och den starka muntliga traditionen av memorerande av suttorna (lärorna/texterna) är vad som har bevarat dom från Buddhas död tills de skrevs ner.
Var påstod jag att Siddharta var vegetarian? Just det, ingenstans. Jag orkar inte förklara för dig så du kan prova läsa igen och se om du förstår.
Och du vet inte ett skit om vad jag tänker på, du bara babblar en massa bajs som inte har med saken att göra.
"Rätt tal" fallerar jag rejält på men du måste ju veta att du är körd i huvudet.
Vad jag skrev ändras inte eller blir mer eller mindre relevant oavsett om jag sitter och tänker på Mahayana, Theravada, Chan, Zen eller Vajrayana.